Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Färska siffror: Black Friday tappar – Cyber Monday väntas bli störst

Publicerad: 29 november 2021, 07:42

Motstridiga siffror om Black Friday i Sverige – minskar när rean breder ut sig, Modeikonen Virgil Abloh död i cancer och SD:s kommunikationschef i blåsväder. Det är några av rubrikerna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Joakim WallersteinBlack FridayAdobe

Motstridiga siffror om Black Friday i Sverige – minskar i USA för första gången
Nätshoppingen i Sverige under årets Black Friday minskade med 11,6 procent, jämfört med i fjol. Försäljningen under reaperioden Black Week ökade däremot med 1,4 procent, det visar statistik från betalföretaget Nets som Finwire rapporterar om. Förklaringen till att Black Friday minskar för andra året i rad förklaras av etableringen av Black Week där konsumenten sprider ut sina köp.

Samtidigt visade Svea Ekonomis första sammanställning en ökning av e-handelsförsäljningen under Black Friday med 4,1 procent jämfört med förra året. För Black Week uppmättes ökningen till 8,1 procent och för Black Month med hela 13,2 procent. Det rapporterar TT.

Enligt konsumentdata från Klarna var barnprodukter, elektronik samt smycken och accessoarer de mest populära kategorierna jämfört med under ordinarie dagar.

Enligt data från Adobe minskade Black Friday-handeln i USA, för första gången. E-handeln tappade med 10 procent från 9 miljarder dollar till 8.9 miljarder dollar. Analysen liknar Nets i Sverige, minskningen tros bero på tidigare starter av reaperioden. Salesforce siffror visade också att e-handeln ökade med tio procent under november månads första tre veckor jämfört med i fjol. Det rapporterar The Verge.

Adobe beräknar att Cyber Monday kommer att bli den största shoppingdagen i landet under 2021, prognosen ligger mellan 10,2 och 11,3 miljarder dollar.

Modeikonen Virgil Abloh död i cancer
Stilikonen och Louis Vuittons chefdesigner Virgil Abloh har dött efter att för två år sedan drabbats av cancer.

År 2013 startade han varumärket Off-White. Fem år senare blev han kreativ chef för Louis Vuittons. Med föräldrar från Ghana och inspirationskällor i Andy Wahrol och Jeff Koons, var Virgil Abloh den första svarta personen någonsin som tog den höga positionen som kreativ chef för modehuset. Han har hamnat på listan över världens mest inflytelserika personer av den amerikanska tidsskriften Time Magazine. Under sin karriär har han gjort sig känd för sina många samarbeten med andra varumärken, däribland Nike, Evian Ikea och Byredo.

”For him clothes were not garments but fungible totems of identity that sat at the nexus of art, music, politics and philosophy. He was a master of using irony, reference and the self-aware wink (plus the digital world) to re-contextualize the familiar and give it an aura of cultural currency.”, skriver The Times modechef Vanessa Friedman  i New York Times.

Virgil Abloh blev 41 år gammal.



SD:s Joakim Wallerstein i blåsväder – gillade sida med nazistbilder
Under slutet av förra veckan kritiserade flera personer Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein på sociala medier för att partitoppen gillat bilder på Facebookkontot ”This is Europe”. En sida som sprider inlägg på kulturella avtryck såsom filmatiseringen av Astrid Lindgrens ”Emil i Lönneberga”, men också högerextrema budskap.

Joakim Wallerstein, ska bland annat ha gillat ett inlägg med en bild av Bund Deutscher Mädel (det tyska nazistpartiets kvinnliga motsvarighet till Hitlerjugend i Nazityskland – iförda kläder med hakkors) med en tillhörande text om att vita samhällen utsätts för folkmord genom mångkultur. Till Expressen säger kommunikationschefen att han inte tänkte på budskapet när han tryckte på gilla.

Volvo-bolag kritiseras av Konsumentverket
I förra veckan rapporterade Resumé om hur NK kritiserats av Konsumentverket sedan de erbjudit kunderna 500 kronor i presentkort för att ingå kreditavtal. Verket kritiserar även Volvofinansbank AB för motsvarande marknadsföring, rapporterar GP. Bolaget, som till hälften ägs av de svenska Volvo- och Renaulthandlarna och till hälften av Volvo Personvagnar AB, erbjöd de som ansökte om kreditavtal
500 kronor att handla för. Bolagets kommunikationschef Anna Hartelius säger till GP att man har inlett en dialog med verket avseende reklamen.  

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.