Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Färska siffror: Så mycket ökar investeringarna i sociala medier globalt

Publicerad: 27 Oktober 2020, 07:25

Foto: Creative Commons

Annonsinvesteringarna i sociala medier ökar, Flash och Dea Axelsson räddas av Kappahl och Netflix tappar för första gången mark i Sverige. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

GamingSociala medierNetflixKappahlMediavision

Annonsinvesteringarna i sociala medier ökade med 56,4 procent under det tredje kvartalet i jämförelse med föregående kvartal, och nära på fördubblades i jämförelse med i mars tidigt under coronapandemin. Det skriver The Drum och hänvisar till färska siffror från Socialbakers. Störst var ökningen i USA med 61,7 procent. I Storbritannien landade ökningen på 43 procent vilket innebär att varumärken investerade mer i sociala medier under Q3 2020 än samma period förra året. De kategorier som ökade mest var FMCG, bil, finans och e-handel. 

Kappahl köper upp Flash och Dea Axelsson
Två av de svenska varumärken som gått i konkurs under coronapandemin är modevarumräkena Flash och Dea Axelssons som ägdes av Mellby Gård. Nu står det dock klart att varumärkena räddas när de köps upp av Kappahl. Det skriver Market. ”Vi ser Flash som ett välkänt och omtyckt varumärke i sin målgrupp och vi ser att varumärket har fortsatt potential”, säger Kappahls vd Elisabeth Peregi till Market. 

Netflix tappar i Sverige – för första gången
Enligt nya siffror från Mediavision för det tredje kvartalet tappar Netflix för första gången abonnenter i Sverige, skriver Dagens Media. Sammantaget har streamingjätten tappat 110 000 kunder under årets tredje kvartal jämfört med samma period 2019. Netflix behåller dock sin plats som marknadsledande och når nu ut till 1,5 miljoner betalande hushåll. Sammantaget växer SVOD-marknaden under 2020. Totalt i år har de svenska hushållen lagt vantarna på ytterligare 700 000 betalabonnemang. 

Booking.com gör inkluderande kampanj inför valet
När det amerikanska presidentvalet närmar sig lanserar Booking.com en kampanj som sätter fokus på inkludering med budskapet ”Amerika är för alla”. Det skriver Adweek. Kampanjen går i en printannons i The New York Times och lyfter fram 10 amerikanska destinationer som alla grundats av immigranter, såsom Little India i New Jersey och Little Haiti i Miami. 

Gaming ny kanal för att locka unga att rösta
De demokratiska politikerna Alexandria Ocasio-Cortez och Ilhan Omar har fått uppmärksamhet för ett litet annorlunda sätt att mobilisera väljare: genom gaming. Förra veckan tog de hjälp av två av Twitch största profiler: pokimane and HasanAbi, för att spela det populära ”Among us” på Twitch med syfte att uppmana unga människor att rösta. Det skriver Adage. Eventet sågs av 435 000 tittare, inte långt ifrån det nuvarande rekordet för en Twitch-stream på 628 000 tittare. Det är inte första gången under den här valkampanjen som politiker vänt sig till gaming för att nå ut till unga. Demokraternas presidentkandidat Joe Biden har tidigare använt populära ”Animal Crossing” och samarbetat med Kinda Funny Games. 

LÄS MER: Nanostrategin för att påverka – kan influencers avgöra presidentvalet?

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.