Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Fiasko för Cannes Lions – dalande inskick trots dubbel anmälningstid

Publicerad: 18 juni 2021, 06:04

Cannes Lions hårt drabbat av pandemin.

Foto: Yasmine Winberg.

Nästan 2000 färre bidrag tävlar i Cannes Lions 2020/2021 jämfört med 2019. Om det och mycket mer i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsIKEAGoogleFacebook

Nästan 2000 färre bidrag tävlar i Cannes Lions 2020/2021 jämfört med 2019. På grund av pandemin sköt man upp tävlingen i fjol och slog ihop den med årets upplaga. Men tilltaget har som synes inte fått tävlingen att öka i popularitet – tvärtom. Totalt skickads 29 074 kampanjer in 2021 – 30953 år 2019, alltså senaste gången som tävlingen hölls. Anligt Adweek kan den sjunkande trenden bero på att flera av de stora byrånätverken har prioriterat att skicka in arbete från de senaste 12 månaderna, inte de senaste 24. Detta för att hålla nere på kostnader.

Ikea drog tillbaka reklam – politikerna rasar
Det är i Storbritannien som Ikea har stött sig med politiker. Detta efter att de dragit tillbaka sin reklam på kanalen GB News – en konservativ tv-kanal som beskriver sig som ”anti-woke”. Enligt Ikea har reklamen hamnat på kanalen på grund av brister i brand safety-systemet. Craig Mackinlay, parlamentarisk ledamot för det konservativa partiet i Storbritannien, kallar Ikeas drag för ”otroligt” och ”galet”. 

– Jag sätter just nu ihop en lista på öl och hushållsvaror som jag inte kommer att köpa. Allt det här är en kampanj mot det fria ordet, vilket vi ser överallt i samhället i dag. Vi måste stå emot. Det är en fullkomlig skam, säger han BBC News. 

Partikollegan Andrew Percy kallar tilltaget för ”antidemokratiskt”. Utöver Ikea och Kopparberg har också Nivea, Grolsch, Ovo Energy, Octopus Energi och The Open University dragit tillbaka sina annonser, enligt ehandel.se

Nästan hälften av alla annonser på fejksajter kommer från Google
48 procent av all trafik på annonser som ligger på fejk news-sajter levereras av Google. Nästan 32 procent av trafiken på ”low credibility sites” som Breitbart, Drudge Report och Sputnik News kommer också från Google. Detta enligt en rapport från Univerity of Michigan School of Information. I samma rapport kommer forskarna fram till att ad servers som Lockerdome och Outbrain levererar upp till 66,7 procent ”fejktrafik”. I ett uttalande till sajten Morningbrew säger Google att de har plockat ner annonser från mer än 1,3 miljarder sajter som bröt mot bolagets policys 2020.

Facebooks nya metod ska avslöja deepfakes
På tal om fake news har Facebook i samarbete med Michigan State University tagit fram en metod som ska upptäcka deepfakes, alltså manipulerade videor där det ser ut som att personer i klippet säger och gör saker de faktiskt inte gör. Metoden som tagits fram går ut på att man genom så kallad baklängeskonstruktion kan avgöra hur klippet tagits fram. Den informationen ska hjälpa en att avgöra om klippet är äkta eller fejk. Detta enligt Slashgear.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.