Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Finlands statsminister Sanna Marin kritiserades för klädval – backas av sociala medier-kampanj

Publicerad: 15 Oktober 2020, 06:27

Finlands statsminister Sanna Marin.

Foto: Creative Commons / Laura Kotila

Sociala medier-kampanjen #imwithsanna backar Finlands statsminister Sanna Marin efter kritik mot ”avklädd” bild, Mindshares globala vd får sparken efter oacceptabelt beteende och 1 av 3 är beredda att överge ett varumärke – efter endast en dålig kundupplevelse. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

MindshareCoronavirusetGroupMYoutubeInstagramFacebook

I förra veckan publicerades ett reportage i modemagasinet Trendi där Finlands statsminister Sanna Marin poserar i en kavaj utan något under. När bilden lades ut på Instagram väckte klädvalet snabbt starka reaktioner och spreds som en löpeld i sociala medier – Svenska Yle kallar det för en ”folkstorm” – när vissa menade att Sanna Marin på bilden visar för mycket hud för vad som är passande för en statsminister. 

Nu har dock en sociala medier-kampanj som rycker till Sanna Marins försvar tagit fart. Under hastaggen #imwithsanna poserar människor i sociala medier i svart kavaj utan något under. 

Debatten har även nått Sverige. En av dem som reagerat på kritiken av Sanna Marin är riksdagsledamoten Annika Strandhäll, socialdemokraternas jämställdhetspolitiska talesperson. Hon tar toppolitikern i försvar. 

– Det läggs alldeles för mycket tid på att nagelfara kvinnors utseende, snarare än att lyssna på vad de säger, säger Annika Strandhäll till Aftonbladet

”Oacceptabelt beteende” får Mindshare att sparka globala vd:n
Enligt moderbolaget GroupM har Mindshares globala vd och grundare Nick Emery fått lämna verksamheten med omedelbar effekt efter att ”tydligt ha brutit mot bolagets uppförandekod”. Det skriver Adweek. GroupM:s vd Christian Juhl kliver på rollen som iterim vd tills dess att man anställt en ny permanent vd. I ett uttalande skriver Juhl att GroupM och nätverkets byråer tycker att alla ska ”bör uppleva en inkluderande och respektfull företagskultur”. 

1 av 3 skulle överge ett varumärke – efter en enda dålig kundupplevelse
Företag som vill behålla sina kunder kan inte förlita sig endast på pris, då kundupplevelse och service är minst lika viktiga parametrar för lojalitet. Det visar en ny undersökning genomfört av analysfirman SAS som The Drum rapporterar om. Enligt undersökningen, där 10 000 personer deltog, visar att 1 av 3 är villiga att överge ett varumärke efter endast en dålig kundupplevelse. 59 procent av de svarande uppger att de är redo att betala mer för produkter och tjänster så länge de fortsätter att ha en positiv kundeupplevelse under pandemin. Undersökningen visar också att konsumenter har blivit mindre prismedvetna under pandemin. Andelen som placerar pris bland de tre främsta faktorerna för en bra kundupplevelse har fallit från 61 till 54 procent sedan virusutbrottet. 

Facebook och Youtube agerar mot vaccinmotståndare
Både politiker och folkhälsoorganisationer har satt press på techjättarna för att hantera vilseledande information om vaccin i spåren av coronapandemin. Nu meddelar Facebooks att bolaget kommer att förbjuda annonser som avråder folk att bli vaccinerade. Facebook skriver i ett blogginlägg att åtgärden träder i kraft under de närmaste dagarna. Samtidigt går Youtube ut med att de kommer radera innehåll på sin plattform som bygger på desinformation om vaccin mot covid-19. Det innebär att videos med information som motsäger WHO inte kommer tillåtas. 

Panera Bread lyfter fram klimatvänliga alternativ
Den amerikanska restaurangkedjan Panera Bread blir den första i USA att märka ut sina klimatvänliga alternativ, skriver Adage. Märkningen heter ”Cools foods” och ska hjälpa kunderna att göra mer faktabaserade köpbeslut. Intressant är att nästan hälften av Paneras egna produkter inte hamnar på kedjans klimatvänliga lista. 

LÄS MER: Otydligt, undanskymt och förvirrat – så gick det när vi försökte shoppa fast fashion-kedjornas ”hållbara” kollektioner

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.