Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Flera svenska vinstchanser i One Show – Ingos mögliga burgare för Burger King dominerar

Publicerad: 15 April 2020, 06:35

(Rättad version) Bästa nomineringsåret i One Show för Sverige på flera år, rekordmånga varsel i branschen och NoA nära förvärv på den svenska marknaden. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstBurger KingIngoForsman & BodenforsReklamtävlingarOne Show

Flera svenska vinstchanser i One Show
Under tisdagen presenterades nomineringarna i den internationella reklamtävlingen One Show. För Sveriges del var utdelningen stark med 85 vinstchanser totalt, att jämföra med 28 förra året och 41 stycken 2018. 

Det är Ingo som har flest nomineringar, 29 stycken. 26 av dessa för Burger King och den omtalade ”Moldy Whooper”-kampanjen. Åkestam Holst har 18 vinstchanser de flesta för Apotek Hjärta-kampanjen ”A hard pill to swallow” (7). Forsman &Bodenfors projekt för Volvo Cars, The E.V.A. Initiative, har 9 av byråns 13 nomineringar totalt. 


Svenska nomineringar i One Show / Byråtoppen

Ingo – 29 nomineringar
Åkestam Holst – 18 nomineringar
Forsman & Bodenfors 13 nomineringar
Nord DDB 6 nomineringar
Perfect Fools – 4 nomineringar
RBK – 3 nomineringar
GEAB+Film de Liberté – 2 nomineringar
Accenture Interactive – 2 nomineringar
Happy F&B – 2 nomineringar
Garbergs – 1 nominering
River – 1 nominering
Dallas – 1 nominering
Drama Queen – 1 nominering
Le Bureau – 1 nominering
Publicis Sapient – 1 nominering

Ta del av hela listan här

Varslen inom branschen går mot tredubbling
I mars skrev 42 415 svenskar skrev in sig som arbetslösa i mars. Månaden visar rekordhöga nivåer för antalet inskrivna, 388 495 personer, 7,6 procent av arbetskraften.

Varslen inom informations- och kommunikation närmar sig en tredubbling för perioden januari-april, rapporterar Dagens Opinion. Fram till 12 april har 3 214 personer som jobbar med kommunikation och information varslats i Sverige. Jämfört med motsvarande period förra året som innebar 1 169 varsel enligt Arbetsförmedlingens statistik. 

NoA lanserar ny byrå och närmar sig förvärv i Sverige
North Alliance lanserar i veckan en ny byrå inriktad på personalisera och datadriven marknadsföring, Noa Connect, det rapporterar Kampanje. Satsningen är nordisk och bygger på en sammanslagning mellan det norska performance marketing-bolaget Proletar som också har verksamhet i Sverige och systerbyrån  Eden i Danmark. Till tidningen säger NoA-chefen Thomas Høgebøl att byrån nu är mycket nära ett förvärv på den svenska marknaden.

Google och Facebook beräknas tappa i tillväxt
Under den senaste femårsperioden har Facebook och Google tredubblat sina annonsintäkter. Nu spår analytikerna att nätjättarna för första gången kommer att redovisa negativ tillväxt när 2020 summeras, det skriver New York Times. Annonspriset på plattformarna har till följd av coronaviruset gått ner på rekordlåga nivåer.

Australiensiska tidningar stoppar printutgåvan
Det nya coronavirusets ekonomiska effekter slår hårt i olika delar av världen. The Guardian rapporterar att flera tidningar i Australien har tillfölligt slutat ge ut sin papperstidning till följd av vikande annonsiktäkter i samband med krisen. Lokaltidningsföretaget Australian Community Media som ger ut 170 tidningar i landet har främst stoppat pappersutgåvan för titlar som inte har daglig utgivning.

Rättelse
I den första versionen skrev Resumé felaktigt att Sverige har 58 vinstchanser. Det berodde på att 26 av nomineringarna, Ingos för Burger King-kampanjen ”Moldy Whopper” var registrerade under USA eftersom samarbetsbyrån David i Miami låg bakom inskicket till tävlingen

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.