Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Flera varumärken stoppar annonseringen på nystartad brittisk tv-kanal

Publicerad: 16 juni 2021, 06:41

Ikea, Grolsch, Kopparberg och Nivea drar tillbaka sin annonsering från GB News efter protester, Bianca Ingrosso drar in mest pengar på e-handel av svenska influencers och Klarna beskriver Asap Rocky-kampanjen som den mest framgångsika någonsin. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

BrexitKlarnaBianca Ingrosso



Flera varumärken stoppar annonseringen på nystartad brittisk tv-kanal
I söndags lanserades GB News, en tv-kanal med backning från flera framträdande opinionsbildare som tidigare propagerat för Brexit. Syftet är att skapa ett alternativ till mainstream-medierna och prodicera innehåll som är ”anti-woke” av amerikanskt snitt. Satsningen frontas av en rad namnkunniga journalister från BBC och Sky, som värvats inför lanseringen. Nu meddelar flera varumärken att de drar tillbaka sina kampanjer från kanalen bland annat Ikea, Kopparberg, Nivea och holländska öltillverkaren Grolsch. Det rapporterar The Guardian. Beskedet kommer efter att aktivister i veckan har uppmanat annonsörer att bojkotta GB News. Ikea och Grolsch säger att de har stoppat annonseringen eftersom kanalens innehåll går emot deras mål att vara inkluderande medan Nivea uppger att de kommer att utvärdera sitt ställningstagande inom tre månader. Annonsörerna ska heller inte ha haft kännedom om att deras kampanjer gick hos tv-kanalen.

Bianca Ingrosso drar in mest miljoner på e-handel av svenska influencers
Sajten Market har gjort en sammanställning över räkenskaperna för e-handelsbolag där svenska influencers är nyckelpersoner. Mest lukrativt är Bianca Ingrossos bolag Beauty Icons AB som säljer sminkvarumärket Caia (ett bolag som såldes till riskkapitalbolaget Verdane förra sommaren) Under 2019 omsatte bolaget 54,6 miljoner kronor och resultatet blev 4,3 mkr. Varumärket Indy Beauty drivs av Therese Lindgren genom bolaget Independent Beauty Sweden AB. Bolaget har ingen egen e-handel, utan säljs via återförsäljare. Under 2019 omsatte bolaget 27,9 miljoner kronor och gjorde ett resultat på 2,5 miljoner kronor. Instagramprofilen Hanna Öbergs bolag Oberg Fitness AB har försäljning av digitala träningsprogram, träningskläder och redskap. Bolaget omsatte 14,9 miljoner kronor och gjorde en vinst på 3,1 miljoner under 2020. Joakim och Jonna Lundells bedriver onlineförsäljning i bolaget Jocke och Jonna AB. Bolaget omsatte 11,6 miljoner 2019 och gjorde ett resultat på 1,6 mkr. Joakim Lundell har även mindre engagemang i ett antal mindre framgångsrika e-handelssatsningar.



Klarna: Asap Rocky kampanjen en succé – kritiken tilltar
Under tisdagen rapporterade Aftonbladet att flera användare kritiserar att Klarna tagit in Asap Rocky som delägare på betalbolagets Facebooksida. Flera meddelar att de kommer att sluta använda Klarna på grund av samarbetet som bland annat syns i en omfattande reklamkampanj. Bakgrunden till kritiken är att artisten hamnade i slagsmål under sitt besök i Stockholm sommaren 2019. Under uppmärksammade former satt han häktad i en månad och dömdes till böter. Även i kommentarsfältet försöker bolagets kundtjänst bemöta kritiken. Enligt Klarnas presschef Niklas Gillström är kampanjen som lanserades i förra veckan troligen den mest framgångsrika någonsin. Om misshandelsdomen säger han till Aftonbladet:

– Klarna har inte överseende med att man bryter mot lagen. Rockys ärende har däremot gått genom det svenska rättssystemet och han har sonat sitt brott och det tillhör hans förflutna. Jag tror inte någon egentligen vill ha ett samhälle där misstag i ens förflutna ska ligga en till last resten av livet.

Sammanslagning av byråer i Västerbotten
Kommunikationsbyrån Henson med säte i Västerbotten förvärvar branschkollegan TR. Henson har ett stort antal förtroenden inom bland annat offentlig sektor och B2B, medan TR är specialiserade på uppdrag kopplade till B2B. All personal från TR kommer att erbjudas att följa med till Henson,

– Vi ser oerhört stor potential i marknaden och tillsammans bygger vi nu ett ännu starkare lag och spetsigare erbjudande, både för vår gemensamma kundbas och i nya uppdrag, säger Hensons vd Åsa Stocksén i ett pressmeddelande.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

BrexitKlarnaBianca Ingrosso

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.