Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

FMCG-jättarna och Amazon ökar med miljarder – men flera av de största annonsörerna sparar

Publicerad: 5 November 2020, 07:35

Så har världens största annonsörer hanterat pandemin, Gap tar bort politisk hoodie efter kritikstorm, Twitter och Facebook markerar Trumps utspel medan Youtube friar. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitterProcter & GambleFacebookUnileverYoutubeAmazonHeinekenDonald TrumpWPP

Världens största annonsörer investerar mer i marknadsföring under pandemin
Digiday har analyserat de senaste finansiella rapporterna från världens tio största annonsörer. Den största Procter & Gamble fortsätter öka försäljningen under pandemin (9 % under Q3. Under tredje kvartalet har P&G ökat investeringarna i marknadsföring med 100 miljoner dollar, tack vare att de samtidigt sparar 200 miljoner dollar i byråkostnader. Amazon, som ökade omsättningen med hisnande 37 procent under kvartalet, ökade sina kostnader för marknadsföring under perioden med 14 procent till nästan 5,4 miljarder dollar. Även Unilever rapporterar ökade investeringar. Andra varumärken som upplevt en tillbakagång under pandemin har dragit ned på kostnaderna, till exempel Volkswagen, Coca-Cola, Expedia och Nestlé.

Gap tar bort politisk hoodie efter kritikstorm
När Amerika inväntade resultatet av presidentvalet under onsdagsmorgonen, twittrade klädmärket Gap vad det syftade till ett enhetsbudskap tillsammans med en bild av en blå och röd Gap-tröja.

”Det enda vi vet är att vi tillsammans kan gå framåt”, twittrade Gap på tisdag morgon.

Gap raderade inlägget efter att snabbt ha mötts av hån och motreaktion från användare på sociala medier. Det skriver PR Week Många anklagade varumärket för att vara tondöv. Till New York Times twittrade att en talesman från Gap att det inte var en riktig hoodie till salu.

”Det var för tidigt för detta meddelande. Vi förblir optimistiska att vårt land kommer att samlas för att driva positiva förändringar för alla.”

Twitter och Facebook markerar Trumps utspel – Youtube friar
Eftervalsdebatten har genererat i flera offensiva utspel från president Donald Trump. Sociala medieplattformarna har haft olika sätt att hantera kommunikationen. Youtube bedömde att en video som hävdar att president Donald Trump vann valet inte bryter mot deras policy och har därför valt att låta den ligga kvar på plattformen. Det rapporterar The Verge Beslutet står i skarp kontrast till Twitter och Facebooks sätt att hantera vilseledande påståenden och felinformation om valresultaten. Bland annat slog bolagen ned på Donald Trumps inlägg med påståendet ”The election has been stolen”.  I dagsläget behöver Joe Biden bara 6 elektorsröster för att kunna utropa sig till USA:s näste president.


Heineken lanserar ny byråmodell
Heineken presenterade i veckan en ny kreativ byråmodell med titeln ”Le Pub”, som kommer att hanteras av en rad Publicis Groupes byråer i Amsterdam och Milano, av Epsilon och Publicis Sapient. På mediebyråsidan kommer varumärket samla uppdraget till Dentsu-byrån Red Star. Dentsu kommer att äga Heinekens medieplanerings- och köptjänster från och med den 1 januari, med undantag för Frankrike, där Publicis Groupe kommer att behålla uppdraget. Enligt varumärkets nytillträdde globala varumärkeschef Bram Westenbrink är det behovet av nya arbetssätt under covid-19 som drivit fram den nya strukturen.

WPP fortsätter slå samman sina byråvarumärken
Som en del av sin tillväxtstrategi har WPP slagit samman sitt indiska byråvarumärke The Glitch med globala VMLY & R. Förändringen ligger i linje med den pågående konsolideringen som sker över marknaderna, ett sätt att dra nytta av stordriftsfördelar och överlappande kompetenser. Glitch, grundat i Mumbai 2010, har varit en del av WPP sedan 2018. Dess kundlista inkluderar Hindustan Unilever, LinkedIn, Lenovo, Netflix, Diageo, Microsoft och Triller. Det rapporterar The Drum.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.