Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Förändringar i 100-wattaren (och här är årets jury)

Publicerad: 23 september 2021, 06:42

Här är de 70 experter som tar plats i juryn för årets 100-wattare, Google öppnar annonsbibliotek och Facebook erkänner svårigheter med att ge korrekt data för Apple-användare. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Facebook100-wattarenSveriges AnnonsörerGoogle

I går öppnade inlämningen för årets 100-wattaren. Samtidigt presenterar arrangörerna årets jury samt en rad förändringar. 

För förändringarna.

Den största skillnaden är att kategorierna Konsument singel och konsument multi slås ihop till en enda. Multi har tidigare belönat integrerade kampanjer medan singel fokuserat på kampanjer med en bärande enhet.

Kategorin ”Samhälle & opinion” bryts ut från kategorin ”Ideellt” och blir helt fristående. I kategorin välkomnas samhälls-relaterade bidrag med målet att påverka attityd och opinion.

Slutligen får employer branding-kategorin få ett tydligare fokus på kampanjer som stärkt arbetsgivarvarumärket. 

– Vi jobbar kontinuerligt med att förbättra 100-wattaren för att säkerställa att den hänger ihop med vårt effektarbete samt följer utvecklingen av marknadsföringen. I år har vi fokuserat på att skapa en större tydlighet i de olika kategorierna samt vidareutvecklat det nya formatet med frågeformulär som lanserades förra året. Vi är också otroligt stolta över att presentera årets kompetenta jury och hoppas att de kommer få många bidrag att granska, säger Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer som arrangerar tävlingen 100-wattaren, i ett pressmeddelande.

Årets jury består av:

Konsument:

Stina Liljekvist, Chef Strategisk Kommunikation & Marknad, Skandia (ordförande)

Sofia Söderqvist, Chief Marketing Officer, Adlibris

Mark Robinson, Director Group Brand & Marketing, Lantmännen

Joakim Holmstrand, Kommersiell chef, MIO

Karl Wikström, Global Creative Director, Frontify (fd Åkestam Holst)

Erika Fondin, Planner, Forsman & Bodenfors

Lina Lindén, VD, Wavemaker Sverige

Åsa Sohl, Affärsutveckling/Kreativitet, Scream

Mats Wester, Senior Advisor, Kantar Sifo

Katarina Jerndal, VD, Marketing Clinic

Internationellt och Strategisk Design  

Peter Jannerö, Chief Brand & Marketing Officer, Zound Industries International (ordförande)

Louise von Gussich, Country Head Group Marketing Sweden, Nordea

Katarina Adamson, Consumer Experience, Brand & Communications Director, Volvo Cars

Saba Khotar, Inclusion & Diversity Project Lead, H&M Group

Oskar Lübeck, Founder & Chief Creative Officer, Bold Scandinavia

Jacob Norstedt, Brand Director, Silver

Christian Svahn, Founder/Creative, KNAK

Ulrika Celsing, Client Service Manager, Starcom

Sofia Granbom, Digital Strateg, Hear

Cecilia Fritzon, Key Account Manager & Product Owner, RAM

Långsiktigt    

Michael Grimborg, Marknadsdirektör, Synsam (ordförande)

Annika Kreipke, Head of Marcom, Telenor

Niklas Jansson, Chief Marketing Officer, fd Zmarta Group

Astrid Odell, Marknadschef, PostNord

Simon Stefansson, Head of Strategy and Planning, INGO

Malin Wikerberg, VD & Copywriter, Garbergs Malmö

Helena Eriksson, VD & Projektledare, Vinter

Lars Bönnelyche, Founder & Partner, Tre Kronor Media

Christine Völcker, Chief Client & Growth Officer, Dentsu Sweden

Robert Beatus, Head of R&D, Nepa

Företag och Employer Branding & Rekrytering

Stina Sandell, Hållbarhets- och kommunikationsdirektör, Holmen (ordförande)

Petter Ekberg, Marknadschef, Brother Sverige

Kerstin Weidstam, Acting Head of Marketing Corporate & Private Customers, SEB

Jonas Nilsson, Marknadschef, KIA

Louise Danckwardt, CEO, Managing Partner, Trygg Sandberg

Anna Stenström, VD, Creative Director & delägare, Mustasch Reklambyrå

David Granath, CEO, Granath

Jenny Leeb, CEO, Bizkit Havas

Madeleine Pontan, Business Director, Publicis

Erik Berling, Senior Consultant, Demoskop

Framsiktigt    

Linus Almqvist, Communications & Marketing Director, Ramboll (ordförande)

Linda Gustafsson Neal, Regional Marketing Director Northern Europe, Husqvarna

Julia Grönstedt, Marketing Manager, Brand Creative, Klarna

Christian Dahlborg, CMO, Elon Group AB

Jesper Andersson, Managing Partner & Head of Communications Planning, NORD DDB

Anna Sjövall Hallin, CEO, Markus

Louise Ljungberg, vice VD, Abby Priest

Therese Andersson, Business Unit Director Media, HowCom

Carl Johan Laséen, Digital Director, OMD

Katarina Slotte, Head of Market Strategy & Understanding, Ipsos

Samhälle & Opinion och Ideellt & Välgörenhet 

Michel Brygiewicz, Marknadschef, Barncancerfonden (ordförande)

Martin Watsfeldt, Kampanjansvarig, Göteborgs kyrkliga Stadsmission

Ulrika Nilsdotter Brühl, Head of communication, Sverige för UNHCR

Fredrik Kullberg, CMO, Apotek Hjärtat

Cornelia Wangel, Head of Planning, Volt

Per Wilson, Senior Planner, King

Lisa Wouda, Agency Director, Chiffer

Robin Leijonhufvud, Chief Growth Officer, PHD Media

Petter Janbell, Head of Strategy, Carat

Per Fernström, Strategic Advisor, Novus

100-fattaren

Maria Höglund, Marknadschef, SJ (ordförande)

Andreas Drufva, Marknadschef, Svenska Naturskyddsföreningen

Karl Skoog, Chief Marketing & Communication Officer, Hjärnfonden

Anette Otterström, Communication & Brand Manager Nordic, RFSU AB

Nicole Kavander, Co-founder, Speaker and Diversity & Inclusion Consultant, All of Us

Tommy Lindgren, Affärs- och varumärkesstrateg, Speye

Camilla Swahn, Kommunikationsstrateg, Gullers Grupp

Benjamin Holmfred, Nordic CEO, Magna, Mediabrands AB

Anders Wallqvist, Koncernchef, Nowagruppen

Per Davidson, VD & Partner, Xtreme Insight AB

Google öppnar annonsdatabas – visar alla annonser från ett företag

Under natten meddelade Google att de kommer öppna upp en databas där användare kan se alla annonser från ett företag som gått på Googles plattformar, inklusive Youtube, de senaste 30 dagarna. I databasen kommer användarna även kunna ta del av viss data kopplad till kampanjen, även om det är oklart exakt hur mycket och vilken typ av data som kommer finnas tillgänglig. 

Sedan tidigare har Facebook en liknande funktion. Till skillnad från Facebook kommer Googles databas dock inte vara sökbar. Användare kan bara se annonser från företag som försökt nå dem.

– Tänk dig att du ser en kappa du är intresserad av men aldrig hört talas om varumärket. Med den här funktionen kan du lära dig mer om annonsören bakom det innan du besöker dess sajt eller gör ditt köp, säger en anonym talesperson för Google.

Det nya verktyget kommer säkerligen underlätta för andra varumärken att hålla koll på sina konkurrenter, så länge de kan förmå konkurrenterna att nå dem med deras annonser.

Facebook: Apples uppdatering har lett till felaktig data

Facebook har erkänt att annonsörer på bolagets plattformar sedan Apples uppdaterade integritetsregler haft svårt att få korrekt data från sina kampanjer. Sedan tidigare har annonsörer uppgett att de haft särskilda problem när det kommer till data kring konverteringar.

”Våra beräkningar är att de rapporterade siffrorna för konverteringar är 15 procent lägre än vad som faktiskt är fallet. Man ska dock komma ihåg att det är ett brett spektrum. Vi tror att konverteringar gällande köp och app-installationer är högre än vad som rapporteras.” skriver Facebooks produktchef för marknadsföringsverktyg Graham Mudd i ett blogginlägg.

Apples uppdateringar som lett till förändringen har att göra med att Iphone-användare numera får en fråga om en app, exempelvis Facebook, har tillåtelse att följa deras aktiviteter även utanför appen. Om en användare som inte gett sitt medgivande således klickar på en annons som tar dem utanför Facebook så ”försvinner” de från bolagets vakande öga.

Youtube testar låta Premium-användare ladda ned videos

I går lanserade Youtube ett testprogram där vissa av plattformens betalande användare kommer få möjlighet att ladda ned videoinnehåll till sina datorer. Branschexperter ser testet som ett sätt för Youtube att haka på konkurrenter som Netflix och andra streamingplattformar där användarna ofta har tillgång till att titta på innehåll även utan internetuppkoppling, det rapporterar The Verge.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.