Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Ford tar ner all bilreklam – ersätter med coronakampanj

Publicerad: 17 Mars 2020, 07:05

Fords reklamfilm i USA.

Foto: AdAge

Ford ersätter alla bilannonser med coronafilm, Geelmuyden Kiese permitterar anställda och branschen tror på 20 procents nedgång i annonsinvesteringarna. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetReklamfilmAnnonsörerFordAnnonsKrisGeelmuyden KieseReklamMorgonsvepet

Biljätten Ford tar ner all bilreklam i USA som marknadsför sina fordon och ersätter den med en ny kampanj som beskriver hur de ska svara på coronaviruset. Detta inkluderar att ge kunder som använder Ford Credit en viss betalningslättnad.

Den nya kampanjen inkluderar två reklamspots, ”Built to Lend a Hand” och ”Built for Right Now”, och refererar till deras 100-åriga historia. De har också tidigare erbjudit betalningslättnad i samband med exempelvis orkaner, bränder och tornados. Båda filmerna började produceras i slutet på förra veckan av Wieden+Kennedy när Fords marknadschefer insåg att deras vanliga marknadsföring inte alls fungerade med tanke på coronaviruset.

– Torsdag morgon förra veckan blev det klart att vi befann oss vid en tipping point där vi förväntar oss att typiska marknadsföringsbudskap inte kommer att fungera på samma sätt. Det är viktigt att vara stöttande just nu och inte försöka säga att människor ska ”rusa in hos din bilhandlare för att göra den här dealen, säger Matt VanDyke, marknadschef vid Ford i USA, till AdAge.

Kanske får vi se fler varumärken ta samma beslut framöver?

Byråkrisen: Geelmuyden Kiese permitterar anställda
PR-byrån Geelmuyden Kiese tvingas till permitteringar på grund av coronakrisen, skriver Kampanje. 21 av 71 norska medarbetare får gå hem på order från arbetsgivaren efter att byrån förlorat en fjärdedel av omsättningen. De anställda utgör 30 procent av styrkan. Vad som sker med de runt 60 anställda i Danmark och Sverige är upp till ledningen på de olika kontoren. Samtidigt har man kommit överens om att sänka lönerna för norska partners med 25 procent med omedelbar verkan och har bett medarbetarna att gå ner med 20 procent fram till 1:a juni. Förhoppningen är att medarbetarna kan komma tillbaka. Även i Sverige slår coronakrisen hårt. Det berättade flera anonyma byråledare för Resumé Insikt under gårdagen. Läs mer här.

”Annonsinvesteringarna sjunker med 20 procent till följd av corona”
I en omröstning bland den brittiska branschtidningen Campaigns läsare tror hälften att annonsmarknaden kommer falla med över 20 procent till följd av corona. Endast åtta procent tror att marknaden kommer stå still eller bli bättre de kommande sex månaderna. 785 svaranden deltog. Aktierna för bland andra WPP och Publicis åker fritt fall på börsen och experter tror att framför allt tv-annonsering kommer få det tufft med en minskning på 15-20 procent.

McCann får ny Europachef
McCann har utsett Mark Lund till ny chef för Storbritannien och Europa där han kommer ha hand om marknadsföringen för totalt 45 länder. Lund kom till McCann 2014 från Now och kommer ta över efter Pablo Walker. Nu är hans förhoppnings att McCann ska samarbeta mer i Europa.

Amazon anställer fler än 100 000 för corona-högtryck
Amazon anställer 100 000 lagerarbetare och leveranspersoner i USA som kan hantera det stora tryck företaget upplever under coronautbrottet. Man höjer också lönen för befintliga arbetare till och med april i USA och Europa. För Amazons del har varor tagit slut, bland annat toapapper och vattenflaskor, och leveranser har blivit försenade. Det beror delvis på att vissa butiker i Kina fortfarande är offline.

SAS Institute lanserar coronatracker
Datanalysföretaget SAS Institute har tagit fram infografik som visar status, plats, spridning och trendanalys för coronavirusets utveckling. Målet är att människor får en överblick av spridningshastighet, återhämtningsgrad och dödsfallsnivåer och hur det migrerar mellan olika länder. Kartan finns att se här.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.