Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Förlagsbranschen kritisk mot Läckbergs reklamtrick: ”Som i Sovjet”

Publicerad: 14 Maj 2020, 06:33

Läckbergs nya roman ”Vingar av silver” tog under gårdagen över hela Adlibris sajt, något som inte uppskattas av förlagskonkurrenterna, McDonalds satsar på marknadsföring för att ta sig tillbaka från coronan och svenska framgångar i Young Ones Student Awards. Det och mer i dagens morgonsvep.


Mellan klockan sju på morgonen och midnatt möttes gårdagens Adlibris.se-besökare av en sajt tapetserad med en enda bok – Camilla Läckbergs nya roman ”Vingar av silver”, utgiven av Forum. Boken var den enda som syntes under flikar som ”Redaktionen tipsar”, ”Populära böcker” och ”Ännu fler boktips”. Både Forum och Adlibris ägs av Bonnierkoncernen och förlaget har tidigare testat samma knep, det rapporterar Dagens Nyheter.

– Vi har testat det här en gång förut, 2015. Då gällde det Millenniumserien och det skulle se ut som om Lisbeth Salander själv hade gått in och hackat sajten för att lyfta boken, säger Elias Vieglins, pr-ansvarig på Adlibris, till Dagens Nyheter.

Men alla i bok- och förlagsbranschen ser inte med blida ögon på kampanjen. Ordfronts förlagschef Pelle Andersson säger till Dagens Nyheter att han finner den ”osmaklig”.

– Det är Sveriges största sajt för försäljning av böcker som helt plötsligt är i händerna på en enda bok under en hel dag. För att hitta våra egna titlar måste man söka sig fram, vart man än klickar är det Läckbergs bok. Det svär mot hela tanken med mångfald, yttrandefrihet och fri konkurrens. Det känns som att komma in i en gammal sovjetisk matbutik: ”Vi har bara en vara i dag, ni får hålla tillgodo med Camilla Läckberg”, säger Andersson som även är kritisk mot att Bonnier gynnar sina egna.

Adlibris själva slår ifrån sig kritiken och menar att de är måna om en fortsatt mångfald i försäljningen och att de användare som sökte på andra böcker kunde hitta vad de letade efter.

McDonalds storsatsar på marknadsföring för att ta sig tillbaka efter coronan

Under onsdagskvällen amerikansk tid gick McDonalds vd Chris Kempczinski ut i ett videomeddelande och berättade om bolagets planer för att ta sig tillbaka efter att coronakrisen är över. Ett av de tre fokusområdena är marknadsföring där McDonalds kraftigt kommer att öka sina investeringar.

– På de marknader där våra restauranger är centralägda innebär det att vi kommer skjuta till ytterligare en månads budget för att påskynda återhämtningen och få försäljningen att rulla igen, berättade Kempczinski.

Under årets första kvartal föll McDonalds försäljning med 3,4 procent, det rapporterar Chicago Business.

Globala bolag väntas banta marknadsföringsbudgeten längre än tidigare trott

Medan McDonalds väljer att satsa på marknadsföring visar det sig att många andra globala jättar kommer hålla i pengarna i upp till sex månader, det visar en ny undersökning från World Federation of Advertisers (WFA). I en undersökning svarar hälften (52%) av de tillfrågade att de kommer se besparingar som håller i sig i minst sex månader. När samma fråga ställdes förra månaden förväntade sig bara 19 procent av de tillfrågade att besparingarna skulle hålla i sig så länge. Enligt undersökningen väntas investeringarna i TV under det första halvåret att falla med 33 procent, i print med 37 procent, utomhus med 49 procent, eventmarknadsföring med 56 procent, online video med 7 procent och online display med 14 procent. 

USA förlänger svartlistning av Huawei

USA har länge varit misstänksamma mot den kinesiska mobiltelefontillverkaren Huawei och har velat hålla bolaget utanför byggandet av 5G-nätet som just nu pågår i flera större västländer. Anledningen är att USA misstänker att den kinesiska staten genom Huawei ska kunna spionera på användarna i länderna där bolaget står för tekniken. Nu står det klart att USA förlänger sin svartlistning av Huawei till och med i maj 2021. Huawei kan därmed inte använda sig av mjukvara från exempelvis Google i sina telefoner, det rapporterar Reuters.

Svenska framgångar i Young Ones Student Awards

Under natten tillkännagavs vinnarna i årets Young Ones Student Awards, en tävling där reklam- och designstudenter över hela världen mäter sina krafter. För svensk del blev det en hel del framgångar med 14 priser. 12 av dem gick till studenter från Berghs medan de andra två gick till studenter från Forsbergs och Beckmans. Här är vinnarna:

Gold:

Beckmans College of Design and Forsbergs Skola, both Stockholm, ”ClimateBet” for Unibet in Interactive (Creative team: Julius Tuvenvall, Viggo Lindberg, Josefin Inge)

Berghs School of Communication, Stockholm, ”Pantheon Display” in Typography - Typefaces / Font Systems (Typographer: Emilia Bjurström; Animator: William Wirhed)

Berghs School of Communication, Stockholm, ”Skaters Rights” for Vans in Experiential (Art Directors: Alexander Elmfeldt Rönnmark, Carl Laurén and Lukas Andersson; Writer: Ludwig Bornholm)

Berghs School of Communication, Stockholm, ”Miller Genuine Craft” for Miller Genuine Craft in Experiential (Art Directors: Carl Laurén and Johanna Landberg)

Berghs School of Communication, Stockholm, ”Find Your North Face” for The North Face in Print (Creative Team: Emil Vasseur, Georg Sandman, Olle Landerberg and Fannie Caroline Weidlitz)

Forsbergs Skola, Stockholm, ”Unboxing Nature” for The North Face in Experiential (Creative team: Viggo Lindberg, Nour Askary, Tora Essley and Agnes Wahlberg)

Silver:

Berghs School of Communication, ”Pling” for Spotify in Young Ones ADC, Innovation (Art Directors: Emilia Silfverberg, Henric Lindsten and Emilia Mikheel; Writers: Emil Juhlin and Olle Landerberg)

Berghs School of Communication, ”Spotify Landmarks” for Spotify in Young Ones Brief, Experiential (Art Directors: Carl Laurén and Alexander Elmfeldt Rönnmark; Writer: Ludwig Bornholm)

Berghs School of Communication, ”Breaking Memes” for The New York Times in Young Ones Brief, Digital / Online (Art Directors: Carl Laurén and Rebecca Von Matérn; Writers: Ulrika Hammarlund and Saga Stemme)

Berghs School of Communication, ”Face” for The North Face in Video / Film (Art Directors: Carl Laurén and Henric Lindsten; Designer: Wiliam Wirhed, Writer: Jonas Fisk)

Bronze:

Berghs School of Communication, ”Skaters Rights” for Vans in Young Ones ADC, Product Design (Writer: Ludwig Bornholm; Art Directors: Alexander Elmfeldt Rönnmark, Carl Laurén and Lukas Andersson)

Berghs School of Communication, for it’s own ”One Source 2.0” in Young Ones ADC, Product Line (Designers: Alice Hedin, Tove Zetterquist and Tua Henry)

Berghs School of Communication, ”Defending Your Right to Do Nothing” for Lay’s in Young Ones Brief, Integrated (Art Directors: Folke Kühlhorn and Sebastian Pandonis; Writers: Oskar Engman and Linn Stewart)

Berghs School of Communication, ”Field Feature” for The New York Times in Young Ones Brief, Digital / Online (Art Director: Emma Svartholm; Writer: Josephiné Bergh)

Young Ones Portfolio winner:

Ivan Trip, Berghs School Of Communication, in Photography

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.