Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Forskare uppmanar: Sluta marknadsföra Sverige till långväga turister

Publicerad: 3 maj 2021, 06:10

Foto: Getty Images / CiydemImages

Kids Brand Store fälls för smygreklam med barninfluencer, Tiktok tillsätter ny vd och forskare och organisationsföreträdare vill ha marknadsföringsstopp av Sverige till turister som måste flyga långt. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

InfluencersKids Brand StoreTikTokSociala medierTwitterLokaljournalistikKlimatkrisenVisit Sweden

Svenska skattemedel bör inte användas för att locka hit turister från länder som ligger långt ifrån Sverige. Det är budskapet i en debattartikel i DN som är undertecknad av en rad forskare och organisationsföreträdare verksamma inom Nätverket Klimatsmart semester. Undertecknarna riktar kritik mot att Visit Sweden, ett statligt bolag med uppdrag att marknadsföra Sverige, aktivt marknadsför Sverige till länder som Kina, Indien och USA samt att institutet särskilt lyfter fram att framtidens tillväxt kommer från Asien. Det samtidigt som Visit Swedens vision säger att Sverige ska vara bäst i världen på hållbar destinationsmarknadsföring. 

”En strategi som om den är framgångsrik innebär att Sverige befäster flygresandet som en markant del av miljöbelastningen för de turister som kommer hit, då en flygresa från Kina till Sverige tur och retur orsakar utsläpp som motsvarar cirka två ton koldioxid­ekvivalenter”, skriver undertecknarna. 

Ett tydligt sätt att göra turismen klimatbättre efter pandemin menar forskarna är att skattepengar i första hand används för marknadsföring till turister som kan komma hit med låg klimatpåverkan från sitt resande i stället för att vända sig till turister med en stor klimatskuld i bagaget. Därför uppmanar undertecknarna regeringen att ge Visit Sweden i uppdrag att fokusera sin marknadsföring till länder i närområdet ”så att Sverige därigenom på riktigt ska kunna bli världens mest hållbara destination”. 

LÄS MER: Önskelista från 21 hållbarhetschefer: Detta måste marknadsförare bli bättre på 

Kids Brand Store fälls för smygreklam
Resumé Insikt har tidigare rapporterat om hur e-handlaren Kids Brand Store återkommande använder barn som influencers i sin reklam i sociala medier. Nu skriver e-handel.se att varumärket har fällts för smygreklam av Reklamombudsmannen för ett inlägg som gjorts av 13-åriga influencern Alicia Otterud med närmare 34 000 följare på Instagram. Inlägget ska inte ha varit reklammarkerat men då Kids Brand Store berättat om sitt samarbete med Alicia Otterud i Lilla Aktuellt inom ett inslag om Resumé Insikts granskning, så fattades misstanke hos anmälaren. Kids Brand Store erkänner att man brustit i sina rutiner. Bolaget skriver att de den sista tiden sett över rutinerna gällande uppföljning av sina samarbeten men att det aktuella inlägget ”olyck­­ligt­vis hamnat mellan stolarna”. Den aktuella posten ska enligt Kidsbrandstore nu vara korri­ger­ad.

LÄS MER: Barnen är de nya reklampelarna i sociala medier – var femte inlägg är marknadsföring
LÄS MER: Varumärkena avslutar sina samarbeten med barn: ”Skett utan uppsåt”

Ny vd för Tiktok
Moderbolaget Bytedance chief financial officer Shouzi Chew utnämns till Tiktoks nya vd efter Kevin Mayer som lämnade positionen förra året. Shouzi Chew klev på CFO-rollen på Bytedance så sent som förra månaden, och kommer fortsätta i rollen parallellt med sitt nya uppdrag. Innan Bytedance var Shouzi Chew CFO och internationell affärschef på Xiaomi Corp., där han spelade en roll i att ta bolaget till Hongkongbörsen i vad som blev en av Kinas största börsnoteringar för ett techbolag någonsin. Det skriver Adage

Twitter i stor annonskampanj för lokaljournalistik
Under måndagen inleder Twitter en stor reklamkampanj i USA med syfte att lyfta och stötta lokaljournalistik. Kampanjen kommer bland annat bestå av annonser i 28 lokaltidningar över hela USA, bland annat i Kansas City Star, Detroit Free Press och Miami Herald. Till Axiom säger Niketa Patel, ansvarig för partnerskap inom print och digitala nyhetsmedier på Twitter, att lokala journalister är ”oerhört viktiga för samtalet på Twitter”. Hon säger visare att man ser kampanjen som ett sätt att säkerställa att Twitter sätter det nationella strålkastarljuset på yrkesgruppen. Det skriver Business Insider.  

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.