Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

George Clooney besviken på Nespresso

Publicerad: 27 Februari 2020, 07:39

George Clooney i en Game of Thrones-pastisch för Nespresso.

Skådespelaren George Clooney reagerar på uppgifter om att Nespresso anklagas för barnarbete, M&C Saatchis cd imponerad av Greta Thunberg och OMD och Dentsu stänger ner kontor på grund av Coronaviruset. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

SXSWOMDM&C SaatchiGeorge ClooneyNespressoMorgonsvepet

Det är inte bara varumärken som blir besvikna på om det visar sig att de ambassadörer de valt som ansikte utåt för varumärket tabbar sig eller historiskt gjort eller sagt tveksamheter. Det kan vara tvärtom också.

I en dokumentär på Channel 4 framkommer det att det förekommer barnarbete på gårdar som sägs anlitas av Nespresso. I dokumentären syntes barn som plockade kaffebönor på sex Guatemalanska gårdar. George Clooney, som länge varit ansiktet utåt för Nespresso, är förvånad och ledsen efter avslöjandet. Själv arbetade han som litet barn på den egna familjens tobaksfarm i Kentucky under loven från skolan. 

– Efter att jag vuxit upp och arbetat på ett tobaksbruk från det att jag var 12 år gammal, vet jag om någon vilket komplext problem det är att låta barn arbeta på jordbruk. Bevisligen har företaget och dess styrelse fortfarande mycket arbete att göra. Och det arbetet kommer att göras, säger han i ett uttalande enligt The Guardian. 

Nespresso, som marknadsför sig som ett företag som arbetar etiskt korrekt, har efter att detta framkommit startat en ”grundlig utredning” om gårdarna i Guatemala och avbrutit alla inköp från dessa.

M&C Saatchis kreative chef imponerad av Greta Thunberg
I en intervju med The Drum pratar Ben Golik, cd på M&C Saatchi i USA, om kreativitet och framtidens byråmodell. Han tillfrågas om han kan peka ut en enda kreativ idé från det senaste decenniet som har hållit långt utanför reklambranschen. Han säger att goda idéer är sådana som sprids och exemplifierar detta med Greta Thunberg.

– Svaret på frågan kan kokas ner till ett ord: Greta. Genom att utmana, utan att kompromissa. Hon står för sina idéer och ideal på sätt som vi andra misslyckas med. Håller alla med henne? Tyvärr inte. Har alla hört vad hon har sagt? ”Hell yes.” En sjuttonåring som läxar upp oss alla, säger han till The Drum.

OMD UK och Dentsu Japan stänger kontor på grund av Coronaviruset …
Coronaviruset sprids vidare. Nu har OMD i Storbritannien tvingats stänga ner sitt London-kontor under åtminstone 48 timmar på grund av rädsla för Coronaviruset. De anställda uppmanas att arbeta hemifrån tills vidare. Oron har startat efter att en anställd på bolaget nyligen återvänt från Australien via Singapore och uppvisat ”influensaliknande” symptom. Även på Dentsu i Japan har de anställda uppmanats att jobba hemifrån. I det rör det sig om 5000 personer som jobbar på huvudkontoret i Tokyo. Detta efter att det bekräftats att en anställd är smittad med Coronaviruset. Det skriver The Drum.

… men SXSW har inga planer på att ställa in eller omboka
Medan flera bolag i marknadsföringsbranschen uppenbart är oroade över Coronavirusets spridning kör festivalen South by Southwest på som planerat. Festivalen, som går av stapeln i Austin, Texas, om ungefär två veckor, meddelar att den potentiella pandemin inte påverkar inramningen av eventet. Däremot är det några besökare som avbokat av rädsla att smittas. Det rör sig om en handfull personer hittills.

– Med det sagt är säkerhet av högsta prioritet för SXSW och vi jobbar nära med staden, staten och myndigheter året runt för att säkerställa ett säkert event, säger en talesperson enligt Adage.

Trumpkampanjen stämmer New York Times
De som arbetar med Donald Trumps presidentvalskampanj har ilsknat till på The New York Times – presidentens ständiga hatobjekt. Det rör sig om en artikel skriven av Max Frankel, som var redaktör på The New York Times mellan 1986 och 1994, där han fokuserar på förehavanden mellan Trumpkampanjen 2016 och Ryssland. Enligt stämningen, som lämnats in i New York, tycker Trumpkampanjen att texten är falsk och förtalande. Man hoppas få kompensationsskador i ”miljoner dollar-klassen.” Det skriver Adage. 

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.