Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Gick emot pr-strategens råd – gjorde mardrömsintervju

Publicerad: 18 november 2019, 07:35

Prins Andrews pr-strateg sa upp sig två veckor innan helgens fiaskointervju, Facebook stoppade annons om kvinnohistoria och Cannes Lions introducerar nytt lejon. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

KrishanteringCannes Lions

Jason Stein rekryterades i september i syfte att rädda Prins Andrews rykte, efter de påstådda kontakterna med sexbrottsanklagade miljardären Jeffrey Epstein och uppgifterna att han själv haft sex med en 17-årig flicka. I helgen intervjuades prinsen av BBC och nekade till anklagelserna.

Kriskonsulten Mark Borkowski anser att intervjun kommer att förfölja prins Andrew i framtiden.

– För studenter och pr-folk är det så här man inte ska göra. Det var som att se en man i kvicksand och tyvärr så tror jag inte att någon skulle ha kastat ut ett rep för att dra upp honom.

En källa till The Times säger att intervjun kommer ”gå till historien som ett av de absolut värsta pr-dragen”. Prinsen insisterade på att ställa upp i intervjun och för två veckor sedan sade pr-strategen Jason Stein upp sig. Pr-strategen hade hållit fast i rådet att prinsen skulle hålla sig till intervjuer i tryckt media, intervjuer som bara skulle kretsa kring prinsens välgörenhetsarbete.

Annons om kvinnohistoria stoppades av Facebook
Stockholms läns museum ville publicera en annons om kvinnohistoria på Facebook, men fick nej, det rapporterar SVT. Annonsen lyfter fram kvinnors roll i historieskrivningen och Facebook motiverar beslutet med att språket var för grovt. I Facebooks svar lyfts ord som ”skit” och ”arsel” fram som faktorer bakom beslutet. Men SVT Nyheter har publicerat annonsens innehåll i sin helhet, och inga sådana ord förekommer.

Cannes Lions introducerar nytt pris
Reklamtävlingen Cannes Lions lägger till ett nytt lejon inför nästa år som ska återspegla den ökade närvaron av management- och it-bolag i branschen - ”Creative Bussiness Transformation”. Priset kommer att lyfta produkter och tjänster, kundupplevelse och affärsutveckling som drivit förändring av varumärkets kärnaffär. Det skriver Adweek.

McDonald’s utmanar John Lewis i jul
'Archie the Reindeer' spelar huvudrollen i McDonald's årliga julkampanj i Storbritannien. En känslosam historia om den unga flickan Ellie och hennes låtsaskompis som kommer till henne när hennes storasyster inte vill leka med henne. I trädgården möter hon Archie, en animerad ren i miniformat. Bakom kampanjen ligger Leo Burnett, det skriver The Drum. Filmen för tankarna till brittiska julkampanjer med episkt tonfall som John Lewis, Harrods eller Waitrose.

Stjärnfotografen Terry O’Neill har dött
Den brittiske fotografen Terry O’Neill har tagit ikoniska bilder på bland annat Brigitte Bardot, Elton John och Winston Churchill, det skriver flera medier bland annat The Guardian. Terry O’Neill gjorde sig främst känd för att dokumentera 1960-talet och dess stjärnor, men hans karriär sträckte sig över flera decennier.  Terry O’Neill avled efter en längre tids cancersjukdom. Han blev 81 år.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

KrishanteringCannes Lions

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.