Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Glädjebesked för Publicis – överträffar förväntningarna (men backar ändå)

Publicerad: 16 Oktober 2020, 05:37

Arthur Sadoun, Publicis Groupes vd.

Publicis Groupe backar i Q3 men klarar sig betydligt bättre än förväntningarna, så klarade sig presidentkandidaterna retoriskt under nattens utfrågningar och Trumps kampanjkonto begränsades av Twitter. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Presidentvalet 2020GooglePublicisDonald Trump

De organiska intäkterna för Publicis Groupe minskade med 5,6 procent under kvartalet, jämfört med året innan. Trots tappet var siffrorna betydligt bättre än prognosen, som låg på minus 8,9 procent. Det är också bättre än Q2, då tappade Publicis Groupe 13 procent av den organiska omsättningen. Även andra holdingbolag hade det tufft då. Som en jämförelse minskade Omnicoms intäkter med 23 procent, WPP tappade 15 procent och IPG 9,8 procent.

– Det är andra kvartalet där vi överpresterar jämfört med marknaden. Det finns två lärdomar att dra av det: Vi visar att vi har en stark grund för att klara krisen, och vi har en modell idag som fungerar för att den kommer att fånga en del av de investeringar som kunderna gör för att ställa om, säger Publicis Groupes vd Arthur Sadoun till Adweek.

Analys: så skilde sig retoriken mellan Biden och Trump i nattens utfrågning
När nattens presidentvalsdebatt ställdes in fick både Donald Trump och Joe Biden i stället frågas ut under tv-sända väljarmöten. De båda hade helt olika typer av retorik. Donald Trumps humör beskrivs som häftigt och för hans del var ett av de mest minnesvärda ögonblicken enligt amerikanska medier att han inte sade sig känna till rörelsen Qanon, som sprider konspirationsteorier. ”Jag vet att de är emot pedofili väldigt mycket”, menade presidenten. Joe Biden var betydligt mer lugn, och här var utfrågningen mer som en stilla akademisk diskussion. Ingenting han sa överraskade, enligt bland andra Washington Post.

Youtube tar krafttag (igen) mot konspirationsteorier
Google-ägda Youtube säger sig återigen vilja rensa upp bland plattformens videor. Den här gången handlar det om att de utökar sin policy som rör hat och trakasserier och kommer att förbjuda konspirationsteorier som kan leda till våld. Det skriver de i ett blogginlägg. Youtube har redan rensat bort tusentals videoklipp som kopplas till konspirationsteorirörelsen Qanon. Enligt The New York Times har Youtube möjliggjort att Qanon har kunnat röra sig från internets ytterkanter till att bli mainstream.

Trumps konto begränsades på Twitter – nu kan vd:n bli utfrågad i senaten
Det var under torsdagen som Twitter valde att begränsa Donald Trumps kampanjkonto. Anledningen är ett klipp som strider mot Twitters regler. Det rör sig om ett videoklipp på Joe Bidens påstådda relationer med Burisma, det ukrainska skandalbolaget. Nu planerar topprepublikanerna Lindsey Graham, Ted Cruz och Josh Hawley att kalla in Jack Dorsey, Twitters vd, till utfrågning i senaten. Och presidenten själv är förstås inte sen att kommentera:

– Det kommer att sluta i en stor stämning. Väldigt allvarliga saker kan hända, saker som jag inte vill ska hända men som jag tror kommer att hända, sa Donald Trump, enligt Reuters.

Forskning: Spoilers kan locka fler till bion
Spoilers, alltså att avslöja handlingen i en film på förhand, har hittills setts som något dåligt. Men nu visar ny forskning att det snarare kan göra konsumenten mer intresserad av att faktiskt gå och se filmen. Ju mer information om en film, desto större sannolikhet att konsumenten väljer just den. Och biljettförsäljningen påverkas positivt av graden av spoilers i en text. Det visar ny forskning, baserad på 140 000 användarrecensioner på filmtjänsten IMDB, publicerad i Journal of Marketing. Detta skriver Sveriges Radio.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.