Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Global rapport: Så ser mångfald och diskriminering ut i reklambranschen

Publicerad: 10 december 2021, 07:36

En massstämning mot Facebook och Google vill utjämna annonsmarknaden, delade meningar om hur vinter-OS ska hanteras, och i dag släpps global rapport om mångfald och diskriminering i reklambranschen. Här är veckans sista morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

FacebookGoogleMångfald

Rapport om diskriminering i reklambranschen
I dag släppte World Federation of Advertisers en rapport om hur anställda i reklambranschen uppfattar diskriminering. Svaren kommer från över 10 000 personer från 27 marknader.

Sammanställningen visar att kvinnor har sämre upplevelser av yrket än män på alla marknader, och att etniska minoriteter upplever utanförskap och sämre karriärutveckling i jämförelse med den etniska majoriteten i respektive land. 

Hela 33 procent av respondenterna menade att de i nuläget känner sig stressade och ängsliga på jobbet.
En av sju uppger att de har övervägt att lämna reklambranschen på grund av bristen på mångfald.
40 procent av kvinnor säger att familjestatus kan hindra karriärutvecklingen, medan den vanligaste anledningen till att män upplever hinder (36 procent) är baserat på ålder
Endast 43 procent av respondenterna ansåg att de bästa möjligheterna gick till de bästa anställda.

Lokaltidningar går samman mot Facebook och Google
Fler än 200 lokaltidningar i USA stämmer Google och Facebook för att ha monopoliserat annonsmarknaden, det rapporterar Axios. Det hela började med att Charleston Gazette-Mails ägare lämnade in en stämningsansökan i februari i år. Sedan dess har alltså 200 andra lokaltidningar, som är del av 34 olika ägargrupper, gått med i stämningen. 

Målet med stämningen är ”att återkräva tidigare skador till tidningar” som ska ha åsamkats från Google och Facebooks annonsdominans. Man menar helt enkelt att lokaltidningar har gått miste om inkomst på grund av tech-jättarna. Facebook väljer att inte kommentera, men Google säger till Axios att anklagelserna är helt falska och att man är en av världens största finansiärer för journalism. 

Delade åsikter om hur företag bör agera under vinter-OS
USA, Storbritannien, Australien och Kanada har valt att genomföra en så kallad diplomatisk bojkott av vinter-OS i Kina nästa år. Anledningen är det pågående folkmordet, och andra brott mot mänskligheten, som man menar att Kina begår i regionen Xinjiang. En diplomatisk bojkott innebär att man inte skickar några officiella representanter, men idrottare stoppas inte från att åka.

I USA har republikanske Marco Rubio uppmanat sponsorer att dra tillbaka sitt stöd för OS, men det är inte någonting som Biden-administrationen kommer kräva. Det rapporterar Adage

– Vad individuella företag gör är upp till dem. Vi kommer inte pressa dem i någon riktning, sa USA:s handelsminister Gina Raimondo

– Om ett företag väljer att distansera sig från människorättsbrott, är det givetvis positivt. Men vi kommer inte tvinga fram det beslutet, fortsatte hon.

Men Marco Rubio, som deltog som presidentkandidat i valet 2016, anklagar företagen för att både sponsra och glorifiera folkmord.

– Det är ingen överdrift att påstå att Airbnb, Bridgestone, Coca-Cola, Intel, NBC, Toyota, Procter & Gamble, Samsung, Visa, med flera, just nu ignorerar ett pågående folkmord i jakt på vinst, skriver Rubio i ett öppet brev.

Presentpapper ska lyfta kvinnliga entreprenörer
För att lyfta kvinnligt ägarskap av företag skapar Kanada-banken BMO en typ av sponsrat presentpapper. Kampanjen är ett samarbete med byrån FCB Canada, och heter ”Wrap the Good”. Kampanjen uppmärksammar BMO:s program för kvinnligt företagande, som nyss delade ut 120 000 dollar till kvinnoägda företag. Det skriver Adweek.

Presentpappret har en QR-kod, som om den skannas leder till en samlingssida med länkar och information om samtliga företag som tagit del av BMO:s ”Celebrating Women Grant”.

– Det spelar större roll än någonsin vart våra presenter kommer från. ”Wrap the Good” ger en viktig boost till kvinnoägda företag och påminner om den påverkan vi kan bidra med, genom att ge presenter, säger Jeremiah McNama, executive creative director på FCB i ett uttalande.

LÄS OCKSÅ: Åtta kreativa sätt att använda QR-koder på

Ökade satsningar på digitalisering och marknadsföring för svenska företag
Digitaliseringen ökar bland svenska företag, och med den marknadsföringen. Det visar en rapport från bankgruppen Svea som TT skriver om. Undersökningen, som är gjord tillsammans med Novus, visar att 43 procent av företagen har satsat på digitalisering, och 17 procent har satsat mer på marknadsföring. Motsvarande siffror för 2020 var 26 procent och 13 procent.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookGoogleMångfald

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.