Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Globen byter namn till Avicii Arena – stöttar arbetet mot psykisk ohälsa

Publicerad: 19 maj 2021, 06:32

Globen blir Avicii Arena – ska bli en megafon mot psykisk ohälsa, Droga5 expanderar och flera svenska nomineringar i D&AD. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

AviciiGlobenDroga 5D&AD

Artisten och DJ:n Tim ”Avicii” Bergling begick självmord endast 28 år gammal den 20 april 2018. Hans föräldrar startade stiftelsen Tim Bergling foundation, i syfte att förebygga psykisk ohälsa. För att hedra artistens minne och stötta arbetet byter Globen i Stockholm, en av Sveriges mest kända arenor, namn till Avicii Arena. Namnbytet sker i samarbete med  Stockholm Live och Tim Bergling Foundation samt sponsorerna Bauhaus och Trygg Hansa.

– Vår tanke var att göra något annorlunda, att utnyttja denna ikoniska byggnad som en symbol och megafon för en av vår tids stora samhällsutmaningar, säger Andreas Sand vd för Stockholm Live till DN.

Droga 5 expanderar – öppnar i Tokyo
Två år efter att ha blivit uppköpta av Accenture och fem år efter etableringen i London öppnar Droga5 kontor i Tokyo och planerar att expandera till Brasilien och Kina under 2022. Etableringarna finansieras delvis av ägarna, men också med hjälp av tillväxt på senare tid skriver AdWeek. I ett uttalande säger Accenture-chefen Brian Whipple att expansionen är ”en investering för kunderna och våra anställda i tron på den potential som finns i vår disruptiva byråmodell.”


Flera svenska nomineringar i D&AD
Efter att den andra nomineringslistan presenteras har svenska byråer totalt 34 chanser till pennor i den prestigefulla reklamtävlingen D&AD. Flest vinstchanser har Farm Stockholms ”The 2030 Calculator” för Doconomy med fyra nomineringar.

Monachus – A Dash of Istria – Bedow Design (förpackningsdesign)
Mojang Studios – Bold NoA (integrerat, brandning och grafisk design)
Lykke Kaffegårdar – Open Studio Stockholm (brandning och förpackningsdesign)
The Isolated Cinema – Göteborgs Filfestival – Stendahls (media)
VAR Discount – Elgiganten – Nord DDB (integrerat, e-handel och entertainment)
McDo – McDonald's – Nord DDB (direct digital)
Dante's Hearbeats – Hjärtebarnsfonden – Abby Priest (music videos, use of music*)
Pappahjälpen – Oatly – Department of mind control (press och utomhus)
Building the foundation to catalyze change – H&M – Ideo (design transformation)
A million more – Volvo, Forsman & Bodenfors – New land –  (casting* + editing* + pr)
Call Girls – Talita – Noah Bramme & Andreas Karlsson (next creative)
No Douche Bag – Västtrafik – Forsman & Bodenfors (experential)
The parents – Volvo Car – Forsman & Bodenfors (cinematography* + direction* + editing*)
Your password is shit – SFF – Åkestam Holst (press & outdoor)
The 2030 Calculator – Doconomy – Farm Stockholm (design transformation digital, impact design, new service design & activation och use of data)
Dance 10.000 – Generation Pep – Forsman & Bodenfors (sound design & use of music* och entertainment)
H&M Looop – H&M – AKQA (experential/retail, spatial design/retail och direct/product & services)
Blockdown–  Mojang/Minecraft – AKQA  – (gaming(education)

* = presenterades i den första nomineringslistan
Cuf:s virala adjö till LAS kritiseras
En film där Centerpartiets ungdomsförbund Cuf kritiserar lagen om anställningsskydd, las, fick stor uppmärksamhet på sociala medier under tisdagen

– Vi kan inte ha en lagstiftning som skyddar Britt-Marie, 45, som suttit kvar i fikarummet i flera år, i stället för hårt arbetande unga, säger nya ordföranden Réka Tolnai i videon.

Videon kritiseras både från höger och vänster.

”Men hur många Britt-Marie (i regel inte 45 år, nej...) som arbetar inom exempelvis vården har tid att ’fika hela dagen’?”, skriver den konservativa debattören Ivar Arpi på Twitter.

”CUF:are vill inte ha hennes jobb. De vill ha ett samhälle där sådana som hon vet hut”, skriver tidningen Arbetets politiske redaktör Daniel Swedin om videon. 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

AviciiGlobenDroga 5D&AD

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.