Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Google kan stämmas för sin annonsmakt – nu av Joe Biden

Publicerad: 2 september 2021, 06:38

En ny stämning kan lämnas in mot Googles annonsdominans innan årets slut, enligt New York Times.

Foto: TT Nyhetsbyrån

Google kan stå inför sin andra stämning, Tiktok är den minst trovärdiga annonsplattformen enligt ny studie och Instagram pudlar efter uppståndelse kring ammande bröstvårta. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

MorgonsvepetGoogleInstagramTwitterSpotifyVarumärkeVarumärkenMarknadsföringReklamTikTokJoe Biden

Google kan stämmas för sin annonsmakt – nu av Joe Biden
Efter att justitiedepartementet i USA lämnat in en stämning mot Google i oktober förra året kan det nu ske en andra gång, rapporterar New York Times som har pratat med flera källor. Det gäller deras makt på den digitala annonsmarknaden. Denna stämning sker under nytillträdde presidenten Joe Biden och hans administration som då kan visa att de vill ha större makt över de stora techbolagen. Hans team har hämtat information från besluten som togs under stämningen från Donald Trump. Joe Biden har redan kritiserat Amazon, Apple, Facebook och Google.

Justitiedepartementet tittar just nu på hur företaget använder sin dominans i annonsauktioner och teknik för att behålla sin dominans. De senaste veckorna utredningen accelererat genom intervjuer med vittnen och fler dokument. Den andra stämningen kan bli av innan årets slut, enligt källor till NYT.

Tiktok minst trovärdiga annonsplattformen
Tiktok är den minst trovärdiga plattformen för reklam, visar en ny undersökning från Kantar Media. I undersökningen har man frågat över 900 marknadsförare och 14 500 konsumenter över 23 marknader. Enligt studien ses Tiktok som innovativa och de växer otroligt fort, men när man pratar om brand safety och hur man mäter annonser så får de inga höga betyg. Den mest trovärdiga plattformen är Spotify, som följs av Google och Amazon. Läs mer om studien hos Adage.

Instagram ber om ursäkt efter att stoppat ammande bröstvårta
Pedro Almodóvars
film ”Madres paralelas” med Penelope Cruz i huvudrollen hade premiär på Venedigs filmfestival i går. Samtidigt har filmaffischen som visar en ammande bröstvårta skapat uppståndelse. Affischen stoppades nämligen tillfälligt av Instagram som har som regel att inte visa bröstvårtor. Men plattformen pudlar nu och ber om ursäkt. ”Vi gör undantag och tillåter nakenhet i vissa fall, bland annat när det handlar om en klar och tydlig konstnärlig kontext. Därför har vi återställt inlägg med Almodóvars affisch på Instagram, och är uppriktigt ledsna för den förvirring som har uppstått”, säger Instagram i ett uttalande.

Foto: El deseo

Spotify flörtar med annonsörerna – gör storsatsning på poddar
Streamingjätten Spotify satsar på fler annonsytor och eget innehåll när de nu lanserar 30 stycken svenska podcasts, rapporterar Di Digital. I detta ingår nyheten videopodd, en så kallad ”vodcast”, som alltså är poddar du tar del av i videoformat. Bland de nya poddarna märks exempelvis Margaux Dietz som ska göra en podd om böcker och journalisten Jack Werner som lanserar en dokumentär i sex delar.

Nu kan du betala för Twitterkonton du gillar
Twitter lanserar nu funktionen Super Follows brett. Tjänsten låter använder prenumerera på konton de gillar för en månatlig peng i utbyte mot exklusivt innehåll. För stora twittrare blir Super Follows nu ett sätt att få in nya intäkter. Prenumerationerna startar på 30 kronor. Twittrarna själva kan sedan markera tweets som ska vara för prenumeranter, medan de fortsätter att nå ut till sina vanliga följare. Alla Super Follows tweets kommer märks upp.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News