Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Google rullar ut ersättare till tredjepartskakor

Publicerad: 1 April 2021, 06:19

Foto: Tijana Drndarski

Facebook ger användare mer makt över sina flöden, Uber annonserar på traditionella taxis och Google lanserar en möjlig ersättare till tredjepartskakor. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

GoogleCookiedödenFacebookInstagramTikTokLinkedinClubhouseUberReklam

Att Google nu fasar ut tredjepartskakor, något som riskerar att bli ett huvudbry för annonsörer som vill nå rätt målgrupp på nätet, är sedan tidigare känt. Men en möjlig ersättare är redan på väg. 

Techjätten har sedan 2019 arbetat med Privacy Sandbox för att utveckla ett alternativ. Nu lanserar de Floc (federated learning of cohorts), som följer hur grupper av användare surfar på nätet, istället för individer. Tekniken kommer först att testas på användare i bland annat Brasilien, Japan och USA. Det skriver Mashall Vale, produktchef för Privacy Sandbox, i ett blogginlägg

Läs mer: Fattar du inte heller exakt vad cookiedöden innebär? Vi smular ner den steg-för-steg 

Facebook gör om flödet – låter användare styra över algoritmen
Facebooks algoritm har under flera år varit föremål för heta diskussioner. Exakt hur den fungerar har varit tiotusenkronorsfrågan för varumärken och influencers som vill nå igenom bruset. Samtidigt har den anklagats för att spä på polariseringen i samhället och förstärka nyhetsbubblor. 

Nu gör Facebook det möjligt för användare att själva anpassa sitt flöde, rapporterar CNBC. Framöver kommer användare att kunna välja att få upp de senaste uppdateringarna i sitt flöde, alternativt enbart uppdateringar från vänner och sidor som personen följer. Det nya flödet kommer att lanseras under de kommande veckorna. 

Instagram kopierar Tiktok
Instagrams funktion Reels är mer eller mindre en kopia av det sociala mediet Tiktok, som på kort tid tagit världen med storm och byggt upp en användarskara i miljardklassen. Utöver att bygga på samma princip, med rörliga videor till musik, lanserar Instagram nu en kopia av Tiktok-funktionen Duet. Med Duet kan användare skapa inlägg baserat på andra användares klipp, en funktion som är särskilt populär bland Tiktoks användare. Det rapporterar Techcrunch.

Linkedin tar fram Cloubhouse-alternativ
Jobbnätverket Linkedin utvecklar en röstbaserad diskussionstjänst, efter att användarna efterfrågat fler sätt att kommunicera på plattformen. Det rapporterar Techcrunch. Eventuellt kommer sajten att kunna inkludera event och grupper i satsningen. Även Facebook och Twitter uppges jobba med att ta fram egna alternativ till Clubhouse-appen, som på kort tid blivit populär i Sverige. 

Ubers oväntade drag – gör reklam på vanliga taxibilar
Nättaxitjänsten Uber kommer att synas på digitala annonser ovanpå taket till 3500 gula taxibilar i New York, en siffra som motsvarar mer än en fjärdedel av stadens taxibilar. Det är första gången som Uber gör annonser på traditionella taxibilar, de två alternativen ses framför allt som konkurrenter till varandra. Michael Woloz, talesperson för Metropolitan Taxicab Board of Trade, säger att det, trots att taxis och Uberbilar tävlar om kunderna, ”finns möjligheter att jobba ihop tillsammans, och annonssamarbeten har visat sig vara ett sätt”, enligt Adage

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.