Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Google stramar åt inom politisk annonsering

Publicerad: 21 November 2019, 07:32

Foto: GettyImages

Nu skärper även Google politisk annonsering, Facebook lanserar brand safety-verktyg och Coca Cola lägger mer pengar än någonsin på julkampanjen.


Ämnen i artikeln:

FacebookVarumärkenMorgonsvepetCoca ColaGoogleAnnonsörerAnnonsKina

Google kommer inte längre att tillåta politiska kampanjer som riktar in sig på individer baserat på deras politiska åsikter. Man kommer inte heller kunna matcha sin egen databas mot Google användarbas för att rikta in sig människor på Youtube eller Google. Detta meddelade Google i ett uttalande under gårdagen.

Techjättarna har tagit olika positioner vad gäller politisk annonsering, medan Google legat i bakgrunden. Många har nu väntat på sökbolagets drag. Det var inte längesen Twitter förbjöd politisk annonsering helt och hållet, medan Facebook meddelat att plattformen inte kommer faktachecka denna typ av annonser.

BBC beskriver Googles beslut som någonstans mittemellan, där man bara agerar på det yttersta. Annonsörer kommer fortfarande kunna rikta in sig på väljare baserat på ålder, kön och postnummer. Storbritannien blir första landet att se de nya förändringarna vid valet i slutet av 2019. Google rullar sedan ut restriktionerna globalt i januari 2020.

Så ska Facebook lugna annonsörerna med nya brand safety-verktyg
Facebook rullar nu ut två verktyg som tar fasta på annonsörers brand safety-oro. Hittills har annonsörer kunnat se vad annonserna visas och även bygga blocklistor ¬– nu utökar man med vitlistning på Facebooks ”Audience Network, och in-stream videor. Man kommer även erbjuda en ”one-stop-shop” där man kan skapa blocklistor och få leveransrapporter. Det innebär att man nu kan få skydd för alla kampanjer, tidigare gick det endast att göra var för sig. Mars Zuckerberg lovar också tätare relation med branschorganisationerna.

Coca Cola släpper ”största kampanjen någonsin”
Coca Cola är ett varumärke ökänt för sina julkampanjer, och detta år satsar man mer pengar än någonsin. I helgen släpps deras julfilm på tv. Man kommer göra flera aktiveringar, bland annat karaoke-takeovers i centrala London, där en kör kommer att sjunga julsånger i 90 minuter. De skapar en Snapchat Lens och kommer att göra Oxford Circkus tunnelbanestation kanelbulledoftande. Tv-kampanjen är skapad av McCann.‬

Så tar internationella varumärken över i Kina
Globala sportvarumärken har hittat en nyckel till Kina-succé. Att hitta lokala superstjärnor, arbeta med lokala bolag som ByteDance (ägd av TikTok) och använda AR och VR är lösningen för att nå de 1,4 miljarder invånarna. ”Hitta asiatiska hjältar, sätt dem på en global scen, se till att vi har en stor medienärvaro, det är sättet att sammanfatta strategin,” säger Hua Fung Teh, gruppchef för ONE Championship, som är världens största kampsportsorganisation, till CNBC. För Mercedes, med flera formel 2-förare i sitt stall är det plattformen Weibo som gäller, där till exempel toppföraren Lewis Hamilton har en miljon följare.

PayPal köper retailfavoriten Honey för fyra miljarder dollar
Paypal gör sitt största köp någonsin och förvärvar retailbolaget Honey för fyra miljarder dollar. Honey grundades 2012 och är ett företag där användarna kan hitta rabatter på nätet. 2017 lanserade de Droplist, där man kunde följa priser hos en mängd butiker, inkluderat Amazon. De 24 miljoner handlade som använder Paypal kan nu även använda Honeys verktyg för att rikta in sig på konsumenter och ge dem skräddarsydda erbjudanden, skriver Adweek.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.