Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Googles besked: Kommer inte längre spåra individer

Publicerad: 4 mars 2021, 07:10

Google kommer inte längre sälja annonser baserat på individers surfhistorik.

Foto: Pixabay

Arbetsmiljön inom e-handeln ska granskas, Parler drar tillbaka stämning mot Amazon och Google meddelar att de inte längre kommer spåra individer online. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

WPPAmazonPinterestE-handelGoogle

I ett blogginlägg berättar Google att de framöver inte kommer att spåra individers surfhistorik för att sälja riktade annonser. Med anledning av Googles dominerande ställning på den globala annonsmarknaden har beslutet potential att få en stor inverkan på industrin, skriver Adage.

Beskedet kommer med bakgrund av Googles utfasning av tredjepartscookies från webbläsaren Chrome, ett projekt som sjösattes januari 2020 och som både Mozilla och Apples Safari började med redan året innan. Inom initiativet Privacy Sandbox försöker Google hitta alternativ till tredjepartscookies som inte ska inkräkta på människors integritet online. 

David Temkin, chef för produkthantering på Google, skriver nu i blogginlägget att techjätten inte kommer utveckla alternativa tekniker för att spåra individers aktivitet online eller mellan Googles produkter, som ersättning för tredjepartscookies. Han skriver även att lösningar som presenterats av andra aktörer inte kommer leva upp till ”konsumenters ökade förväntningar på integritet”. 

Efter e-handelsexplosionen: Nu ska arbetsmiljön granskas
Under coronapandemin har som känt e-handeln ökat kraftigt, särskilt inom dagligvaruhandeln. Nu ska forskare vid LTU och högskolan i Gävle studera vad utvecklingen innebör för arbetsplatserna och de som jobbar där, rapporterar DN. Under tre år ska forskarna studera fem e-handelslager inom dagligvaruhandeln, och uppskatta personalens egna upplevelser av arbetsmiljön. Dessutom ska forskarna göra faktiska mätningar av den belastning som arbetet innebär. 

LÄS MER: Guiden till den perfekta e-handeln – så maxar du produkternas fördelar

Pinterest lanserar ny produkt för videoannonser
Pinterest kallar det nya rörliga annonsformatet för Pinterest Premiere, skriver Adage. Annonserna kommer dyka upp i användarnas flöden, baserade på deras intressen och annan data. Enligt Pinterest finns det potential inom formatet för en bred rang av varumärken, särskilt då Pinterest är en plattform dit konsumenter söker sig för inspiration när de befinner sig nära ett köpbeslut. 

Parler drar tillbaka stämning mot Amazon
I samband med stormningen av Kapitolium i början av januari valde flertalet techjättar att bojkotta den kontroversiella plattformen Parler, som lockat många av tidigare president Donald Trumps anhängare. Amazon valde att förbjuda plattformen från att använda deras servrar, medan Google och Apple tog bort Parler från sina appbutiker. Nu lägger Parler ner sitt försök att på laglig väg tvinga Amazon att återigen ge plattformen tillgång till dess servrar. The Verge rapporterar att Parler meddelade beslutet att dra tillbaka sin stämning i en motion som lämnats in vid en federal domstol i Washington, dock utan att uppge någon anledning. I den tidigare stämningsansökan lyfte Parler bland annat att Amazon blockat plattformen av politiska skäl. 

WPP köper shoppingapp
Byrånätverket WPP fortsätter expansionen av sitt retailerbjudande, den här gången med ett uppköp av NN4M. Bolaget utvecklar mobilanpassade e-handelsappar för storkunder som Selfridges, River Island, Nestle och The Body Shop, men hjälper även varumärken att förbättra kundupplevelsen i den fysiska butiken. Det skriver The Drum

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.