Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Googles reklamintäkter ökar med 21 miljarder dollar – här är affärerna som blomstrar

Publicerad: 27 oktober 2021, 06:35

Googles vd Sundar Pichai

Foto: BRANDON WADE/TT

Googles moderbolag gör rekordnotering för tredje kvartalet, Patriksson lanserar influencerplattform och Burger King gör stor digital satsning efter försäljningsdippen. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

GoogleBurger KingPatriksson Communication


Stor ökning för Googles annonsintäkter

Intäkterna för Googles moderbolag Alphabet Inc. ökade intäkterna under tredje kvartalet, exklusive betalningar till distributionspartners, till cirka 53,6 miljarder dollar. Intäkterna från annonsverksamheten landade på 53,1 miljarder dollar, en ökning med drygt 41 procent, jämfört med motsvarande period i fjol. Siffrorna visar en rekordnotering.

Sökannonsering utgjorde huvuddelen av intäkterna under tredje kvartalet med 37,9 miljarder dollar (26,3 miljarder USD). Youtube-annonser stod för ytterligare 7,2 miljarder dollar – upp från 5 miljarder dollar under tredje kvartalet 2020 – och Googles annonsnätverksintäkter gav 7,9 miljarder dollar.

Vd:n  Sundar Pichai uppger att bolaget har försökt att hålla Alphabets intäktsmotor igång genom att prioritera tre områden: e-handel, Youtube och molnverksamheten. Det rapporterar Forbes.

Patriksson nya giv: Influencerplattform
Patriksson Group rullar ut plattformen INC Social och ska matcha ihop varumärken med influencers på global nivå. Det rapporterar Di Digital. Satsningen görs i samarbete mellan Patriksson Talent Agency och mjukvarubolaget Ubit. Än så länge är 200 kreatörer kopplade till plattformen, bland andra Rami Hanna och Sania Claus. Bolaget representerar sedan tidigare skådespelaren Hedda Stiernstedt och fotomodellen Caroline Winberg.

Efter försäljningsdippen – ökad fokus på digital tlllväxt för Burger King
Restaurant Brands International (RBI), företaget bakom varumärkena Burger King, Tom Hortons och Popeyes, säger att utveckling av bolagets digitala kapacitet kommer att vara ”kritiskt” för deras restauranger. Nu kommer de att öka investeringarna i avancerad digital utveckling utanför hemmamarknaden USA, uppger Marketing Week. Marknader med hög grad av digitalisering kommer att prioriteras. Redan i dag sker cirka 90 procent av försäljningen för varumärkena i Sydkorea och Kina från digitala kanaler. Sedan pandemin startade har Burger King stängt 250 restauranger i USA. Under det tredje kvartalet minskade försäljningen i de fysiska restaurangerna med 1,7 procent.

Senatorer vill stänga av Bolsonaro från sociala medier
En gruppering av brasilianska senatorer vädjar till landets högsta domstol att stänga av president Jair Bolsonaro från Facebook, Twitter, Instagram och Youtube. Det rapporterar nyhetsbyrån AFP. Presidenten hävdade nyligen i en uppmärksammad livesändning på Facebook att det finns en koppling mellan covidvaccin och aids. Klippet plockades bort av Facebook och Youtube har blockerat Bolsonaro från plattformen i en vecka.

Rituals i julkalenderbråk med Roy Fares
Konditorn Roy Fares ville göra en julkalender fylld av sötsaker. I år tog han därför kontakt med en byrå som hjälpte honom att ta fram en kalender i form av små pepparkakshus som formade en pepparkaksby. För ett tag sedan började Roy Fares bageri Mr Cake att sälja kalendern när det kom ett mejl från skönhetsföretaget Rituals. Budskapet var tydligt: om försäljningen med kalandern inte upphör att sälja kalendern hotas Mr Cake av stämning, uppger Aftonbladet. Rituals anser att kalendern är för lik deras egna. Roy Fares säger å sin sida att bolagen inte är konkurrenter samt att de inte har ensamrätt på att göra en julkalander. 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.