Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag19.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Googles reklamintäkter rusar – lyfter vinsten till rekordnivåer

Publicerad: 28 april 2021, 06:38

Alphabet dubblar vinsten under Q1 tack vare tillväxten för Googles reklamintäkter, WPP slår samman Group M och Wundermans dataspecialister och svenskarna som får plats i Cannes Lions jury. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

GoogleWPPKantar MediaCannes Lions

WPP slår samman Group M och Wundermans dataspecialister
Tredjepartskakorna kommer att försvinna inom kort, när Apple och Google genomför sina uppdateringar. För att möta det nya landskapet slår WPP ihop byråerna GroupM och Wunderman Thompsons avdelningar för data till ett nytt varumärke. Choreograph kommer att finnas tillgänglig för alla WPP:s kunder. Det nya erbjudandet kommer inledningsvis att bestå av 700 specialister och syftar till att hjälpa kunderna med förstahandsdata och implementera nya strategier med respekt för konsumentens integritet. Det rapporterar AdWeek.

Alphabet dubblar vinsten tack vare Googles reklamaffär
Googles moderbolag Alphabet intäkter ökade starkt under första kvartalet mycket tack vare en hög efterfrågan för sökordsannonsering och Youtube-annonser. Reklamintäkterna ökade med 32 procent under perioden. Youtubes reklamintäkter ökade med 49 procent. Alphabets omsättning ökade med 34 procent jämfört med samma period i fjol till 55,3 miljarder dollar och vinsten mer än fördubblades till 17,93 miljoner dollar under Q1 2021. Det är tredje kvartalet i följd som bolaget rapporterar rekordvinst. Det rapporterar New York Times.

Storannonsörer i nytt initiativ för att öka mångfalden i reklambranschen
Unilever, Pepsi, Shell och TUI har tillsammans med en rad byråer i Storbritannien skapat
organisationen Black Representation in Marketing (BRiM) och uppmanar varumärken att aktivt jobba för att öka representationen av svarta i branschen. Enligt en undersökning som organisationen genomfört bland 304 marknadsförare har 42 procent inte har fattat några beslut för att öka representationen av svarta det senaste året. Det skriver Marketing Week.

Kantars vd lämnar efter fyra månader
Analysjätten Kantars vd Alexis Nasard värvades från Heineken i höstas och tillträdde sin tjänst i slutet av december 2020. Nu rapporterar Sky News att han lämnar bolaget efter fyra månader. Nyheten kommer bara en vecka efter att Kantar presenterat sitt förvärv av Numerator, för 1,5 miljarder dollar.  


Här är svenskarna i Cannes Lions-jury

I går presenterades vilka svenskar som finns representerade i Cannes Lions jury för 2021.

Brand Experience & Activation Lions

Anna Qvennerstedt, Global Chairman, Forsman & Bodenfors 

Creative Business Transformation Lions

Charlotte Witte, EVP Brand Transformation, Weber Shandwick Global

Glass: The Lion for Change

Marta Karlqvist, CEO, BCW

Shortlist jury

Outdoor Lions

Anna Salonen, Art Director, NORD DDB Stockholm 

Direct Lions

Clara Uddman, Art Director, Save our Souls

Social and Influencer Lions

Joakim Khoury, Senior Creative & Partner, Åkestam Holst NoA

Film Lions

Kalle Widgren, CEO/CCO, TBWA 

PR Lions

Mandarva Stenborg, Partner and CEO, Abby Priest

Film Craft

Marcus Svanberg, Director, Bleck

Media Lions

Susanne Persson, Country Manager, Verizon Media

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.