Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Göran Hägglund lobbar in kritiserat vårdbolag under corona

Publicerad: 7 April 2020, 06:10

Pr-konsulten Göran Hägglund lobbar in vårdprodukter, reklambyråchef får ny topproll och tv-bolag drar ner på reklamtid. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Dentsu Aegis NetworkGöran HägglundTwitterDDBNBCNarvaDentsuGoogleAnnonsörerAnnonsReklamMorgonsvepet

Sverige saknar läkemedelslager under coronakrisen, trots varningar från myndigheter och experter. Som tidigare socialminister och KD-ledare var det Göran Högglund som avreglerade apoteksmonopolet som ledde till medicinbrist. Några år senare försöker Hägglund, i sin roll som konsult på pr-byrån Narva, att lägga ett gott ord för ett tidigare hårt granskat läkemedelsbolag. Det avslöjar nu Aftonbladet. Han kontaktade i mitten på mars Socialstyrelsen och lobbade för företaget Onemeds produkter. Företaget granskades 2016 av SVT och det visade sig att man då sålt produkter dyrt till Region Stockholm, en nota som kostade mycket för skattebetalarna.

På Aftonbladets fråga om det väger tyngre att han, som före detta socialminister, kontaktar Socialstyrelsen istället för Onemed:s vd svarar han:

– Tveksamt, jag vet inte, det där är ju i betraktarens öga.

DDB:s vd till Dentsu
Veteranen Wendy Clark lämnar sin tjänst som vd för DDB globalt för motsvarande roll på Dentsu Aegis. Hon kommer att börja i september. Clark säger till Adweek att hon var svårflirtad: ”Konversationen började i mitten på 2019 med att jag struntade i deras samtal. Jag ville inte ta någon annan roll”. Det var till slut Dentsus styrelseordförande Tim Andree som övertygade henne. Wendy Clark kommer nu att ansvara för 42 000 medarbetare över 144 länder, jämfört med DDB:s 10 000 anställda i 90 länder.

81 procent pausar planerade kampanjer
Data från WFA visar att så många som fyra av fem (81 procent) globala varumärken sätter planerade kampanjer på paus under coronautbrottet för att utveckla nya strategier. 34 procent uppger att de skjuter upp två-tre månader och 28 procent ett kvartal. Samtidigt svarar 79 procent att de skapar nya budskap som kommer adressera viruset direkt.

Google och Twitter vänder kring coronaannonser
Google och Twitter tog först i med hårdhandskarna och förbjöd all typ av annonsering kring coronaviruset av rädsla för att sprida desinformation. Men båda släpper nu på reglerna. Twiter kommer låta marknadsförare att kommunicera kring pandemin i betalda tweets. Även Google kovänder efter att de fått höra klagomål från politiskt håll som menar att Donald Trump nu kommer kunna stå oemotsagd.

Videosamtal går som tåget – spenderar stort på annonser
Bolag som Zoom, Microsoft Teams och Slack går som en dans just nu när många företag har beordrat hemmaarbete. En ny studie från MediaRadar visar också att de kraftigt ökat sina annonsinvesteringar. Videosamtalsföretagen spenderade 45 miljoner dollar under första kvartalet 2020, vilket är tre gånger så mycket som man spenderade under något annat kvartal 2019.

NBC drar ner på reklamtiden
Allt fler varumärken pausar eller ändrar sin reklam under coronakrisen. Tv-nätverket NBCUniversal meddelar nu att man minskar sina reklampauser och kommer att låta nyhetsuppdateringar från bland annat NBC News och CNBC ta mer plats i tablån. Samtidigt så vill de hjälpa varumärken genom att bidra med olika typer av erbjudanden, som översättning och redaktörande, utan avgift. Enligt NBC har deras tittarsiffror gått upp med 27 procent sedan den 16:e mars.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.