Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Greenpeace kräver krafttag från Konsumentverket: ”Bara delat ut ett vite på tio år”

Publicerad: 29 september 2021, 06:32

Foto: Will Rose / Greenpeace

Greenpeace kräver att Konsumentverket delar ut fler bötesstraff för greenwashing, Googles adtech-övertag kan begränsas i Australien och Tiktok fortsätter utveckla shoppingfunktionen på plattformen. Läs om detta i onsdagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

GoogleGreenpeaceKonsumentverketTikTokInstagram

Greenpeace vill att Konsumentverket ska ta krafttag mot greenwashing. De senaste tio åren har Konsumentverket bara delat ut ett vite på grund av greenwashing, då till Kia, vilket är alldeles för lite, enligt Greenpeace.

– Det finns tydliga lagar och riktlinjer som förbjuder annonsörer att använda missvisande miljöargument – sånt som populärt kallas greenwashing. Dock är tillämpningen av dessa lagar under all kritik: De senaste åren har greenwashing och vilseledande miljöpåståenden ökat lavinartat och ändå har Konsumentverket endast lyckats utdela ett enda vite på tio år, säger Gustav Martner, ansvarig för reklam- och marknadsrättsfrågor, i en kommentar till Dagens opinion.

Läs mer

Hållbarhetsmärkningarna exploderar – skarp kritik mot metoden 

Experterna: ”Märkningarna är rena marknadsföringstrick”
Märkningen är ”blingbling – för att dra till sig ögat”

Vi frågar företagens kundtjänst: ”Vår märkning är typ som Svanen”

Googles monopol på reklammarknaden ifrågasätts i Australien
Australiens motsvarighet till Konsumentverket, Australian Competition and Consumer Commission, behöver mer pengar för att jobba mot Googles monopol i reklammarknaden. Enligt en rapport från myndigheten går över 90 procent av all reklam som visas digitalt i Australien genom minst en Google-tjänst. 

”Under mer än ett decennium har Googles vertikala integration och styrka inom adtech-tjänster gjort det möjligt för bolaget att vidta en rad åtgärder som har minskat konkurrensen över tiden och förankrat deras dominerande ställning,” står det bland annat i rapporten. Eftersom Google har marknadsfördel, går det inte att hålla ner priserna, säger ACCC:s ordförande Rod Sims till The Guardian

Google å sin sida menar att rapporten inte är tillräckligt omfattande, och att majoriteten av deras adtech-kunder är små eller mellanstora företag som indirekt skapar över 15 000 jobb.

Influencers gömmer reklammärkningen
76 procent av influencers gömmer reklammärkningar på Instagram, visar en ny undersökning gjord av affiliatenätverket Awin. Genom studien har man gått igenom 100 inlägg från ett antal olika hashtaggar, som #ad, #gifted och #affiliate. Man fann att:✓59 procent av användare sätter märkningen i mitten av inlägget
✓24 procent satte märkningen i slutet
✓12 procent lade till märkningen i kommentarerna
✓endast 13 procent av inläggen taggade bolaget som sponsrat inlägget
✓”#gifted” var den minst undangömda hashtaggen, och var tydligt markerad på 60 procent av inläggen

Tiktok utvecklar arbetet med varumärkessäkerhet
Tiktok vill säkerställa att varumärken kan använda deras plattform för att göra reklam utan att synas i olämpliga sammanhang. Bland annat har man introducerat en filter-funktion, där varumärken kan välja i vilka sammanhang man vill synas. Med hjälp av artificiell intelligens och maskininlärning analyseras ljud, text och video för att avgöra risknivån. Det skriver Adage.

”För att säkerställa att vi möter globala branschövergripande förväntningar har vi anpassat lagerfiltret till GARM-ramverket för varumärkesäkerhet och lämplighet”, skriver Tiktok i ett blogginlägg.

Blandade reaktioner på de nya namnen på coronavaccin i Kanada
I september meddelade folkhälsomyndigheten i Kanada att man ändrar namn på coronavaccinen. Moderna blir Spikevax, Astra-Zeneca blir Vaxzevria och Pfizer får namnet Comirnaty. Det är dock inte bara Kanada som har ändrat namnen på vaccinen, utan dessa är bestämda av tillverkarna och används över hela världen. Men reaktionerna har varit blandade, och användare på Twitter skriver att namnbytet kommer förvirra människor.

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.