Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Greta Thunberg ryter ifrån – varumärkesskyddar sitt namn

Publicerad: 30 Januari 2020, 07:21

Greta Thunberg varumärkesskyddar sitt namn, 31 Superbowl-filmer släppta och Facebook rasar på börsen. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Fridays for futureSuperbowlFacebookGreta Thunberg

Klimataktivisten Greta Thunberg har på kort tid blivit en världskändis. Och håller sig långt borta från kommersiella krafter. Det har dock inte alltid gått så bra – i ett långt Instagraminlägg beskriver hon hur det finns aktörer som fortfarande försöker hävda att de representerar henne för att kommunicera med politiker, media och högprofilerade personer. Därför har hon nu beslutat sig för att varumärkesskydda sitt eget namn, Fridays for Future och skolstrejk för klimatet. Det ska skydda rörelsen och dess aktiviteter.

”Jag försäkrar er att vi egentligen inte har något som helst intresse av att bli varumärken. Men tyvärr måste det här göras. Fridays for Future är en global rörelse grundad av mig. Den tillhör alla som är en del av den, mest av allt unga människor. Den får absolut inte användas för individuella eller kommersiella syften”, skriver Greta Thunberg vidare.

2019 utsågs Fridays for Future till titanäggsvinnare på Guldägget. 

Även då markerade rörelsen tydligt mot den kommersiella världen när den vänligt men bestämt tackade nej till att motta det i branschen så prestigefulla priset. 

”Vi förstår varför vi skulle ha fått Titanpriset och är väldigt tacksamma. Men eftersom vi jobbar med strejker och demonstrationer för att få fram vårt budskap, måste vi avstå från att ta emot det. Vi vill med detta belysa att vi alla måste ändra på vår konsumtion för att klara 1,5 graders-målet i enlighet med Parisavtalet. Tack så jättemycket för omtanken!”, skrev Fridays For Future då i ett uttalande.

Ett gäng Superbowl-filmer släppta
Den 2 februari går Superbowl av stapeln och förutom sport är det förstås också reklamfilmernas julafton. Redan nu har 31 filmer blivit släppta på förhand. Det är varumärken som Snickers, Pepsi, Audi, Discover och Dorritos som gjort alster som redan nu går att se. Adage har sammanfattat en lista för den som inte orkar vänta tills spelen är igång. Du hittar den här.

Volkswagen kritiseras för frasen ”kör grönt”
Konsumentverket slår ner på Volkswagens sägning ”kör grönt”, som de använder sig av i marknadsföringen för vissa Skoda-bilar. Myndigheten anser att påståendet är ospecifikt och ger konsumenterna uppfattningen av att bilarna i kategorin inte har någon påverkan på miljön. Vilseledande, slår Konsumentverket fast. Det meddelar nyhetsbyrån Siren.

Facebook rasar på börsen efter rapport
Facebook fortsätter att öka i antalet användare och uppgick till 2,5 miljarder personer aktiva varje månad under 2019. När jätten nu släpper sin senaste kvartalsrapport ser dock inte de andra siffrorna riktigt ut som förväntat. Vinsten per aktie blev 2,56 dollar i stället för analytikernas prognoser som låg på 2,81. Rapporten gjorde så att Facebook aktie rasade med mer än sju procent i efterhandeln. Vd:n Mark Zuckerberg är dock mer positiv än marknaden. 

”Vi har haft ett bra kvartal där vår användarbas och vår affär har fortsatt växa”, säger han i ett pressmeddelande. Det skriver Dagens Nyheter.

The Advertising Association ryter ifrån mot branschen
Den brittiska branschorganisationen The Advertising Association (AA) försöker återuppbygga förtroendet för reklambranschen genom att lansera åsikten att varumärken, byråer och media måste bli mer ansvarsfulla i sättet de arbetar. Detta är en del av en treårig strategi och mer information kommer att presenteras under ett möte som ska hållas i dag. Det skriver The Drum.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.