Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Morgonsvepet

Greta Thunberg utsedd till Årets person: ”Bra för Sverigebilden”

Publicerad: 12 December 2019, 07:27

Greta Thunberg utses till ”Person of the Year” av Time Magazine, TV4 släcker ned Tele2:s reklam och Bianca Ingrossos följare kritiserar hennes reklam. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Sverigebilden

Under onsdagen stod det klart att den svenska klimataktivisten Greta Thunberg utses till ”Person of the year” av tidskriften Time Magazine som den yngsta personen någonsin med följande motivering:

”För att ha slagit larm om mänsklighetens rovdjurslika förhållande till det enda hem vi har, för att ge en splittrad värld en röst som överbryggar bakgrunder och gränser, för att visa hur det kan se ut när en ny generation visar vägen”.  

Hon får utmärkelsen kort efter att ha hållit tal vid klimatmötet i Madrid ett tal som kritiserades av att vara ”vänsterpopulistiskt” av SVT:s klimatreporter Erika Bjerström.

I samband med Time Magazines utnämning har flera uttalat sig om att Greta Thunbergs gärning är bra för Sverige bland annat näringsministern Ibrahim Baylan (S) 

Madeleine Sjöstedt, generaldirektör på Svenska institutet säger till TT att utmärkelsen är ”väldigt positivt för Sverigebilden”.

– Hållbarhetsfrågorna är några av Sveriges profilfrågor när man agerar internationellt. Kan man då koppla till en av världens mest kända personer ger det ökad styrka i argumentationen, säger hon.

TV4:s drag: Släcker ned Tele2:s reklam
I veckan blossade den återkommande konflikten mellan ett tv-hus och en distributör upp igen. Den här gången slutade det med att Com Hem/Tele2 släckte ned TV4 för sina kunder. Som en konsekvens av detta valde TV4 att stänga ner de reklamfilmer från Com Hem, Tele2, Comviq och Boxer som rullar i kanalen. TV4 anser att åtgärder är nödvändig sett till hur andra annonsörer drabbas av konflikten. Det skriver Di.

I dag klockan 14.00 kommer TV4-ägaren Telia och Com Hem att träffas i ett möte för att fortsätta förhandlingarna.

Fansen kritiserar Bianca Ingrossos reklam
I går rapporterade Resumé om att Reklamombudsmannen RO fällde en annons för Bianca Ingrossos sminkmärke Caia Cosmetics. Facebookvideon där man bland annat kan se en kvinna slicka på en klubba och en annan låta mjölk rinna ut från munnen på ett utmanande sätt ansågs könsdiskriminerande och var den tredje fällningen för annonsören bara den här hösten. På influecerns Instagram kritiserar flera av hennes fans hennes reklam. Det rapporterar Nyheter24.

”Hej! Skulle väldigt gärna att ni skulle kunna förklara varför ni valde att publicera reklam som kan anses (av många) som sexualiserade? Tack!”.

”Vidrig reklam ditt märke har gjort. Väldigt bra att den fälls som sexistisk av Reklamombudsmannen”

Marknadschef blir vd på Boomerang
Svenska modebolaget Boomerang rekryterar Karin Salegård till ny vd. I ett pressmeddelande skriver bolaget att hennes uppdrag blir att ”vidareutveckla och stärka varumärkets position som skandinaviskt, tidlöst och enkelt” Karin Salegård har under de senaste 16 åren varit anställ på RNB Retail and Brands och är i nuläget verksam som marknadschef på Department & Stores.

Youtube inför åtgärder mot hat och hot
Under 2019 har Youtube skärpt reglernaoch rensat bort konton som förespråkar nazism, vit makt och andra hatideologier. Bara under andra kvartalet raderades nio miljoner videos från plattformen. I ett blogginlägg på onsdagen skriver Youtube att företaget tar nästa steg. Nu kommer även dolda och underförstådda hot att förbjudas, såsom simulerat våld eller språk som har antyder fysiskt våld. Dessutom förtydligas reglerna gällande kränkande språk.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Sverigebilden

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.