Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Morgonsvepet

Grundades av Isabella Löwengrip – går i konkurs

Publicerad: 3 December 2019, 07:31

Isabella Löwengrip grundade Hermine Hold som nu går i konkurs.

Foto: Wikimedia Commons/Herminehold.com

Isabella Löwengrip-grundat bolag i konkurs, Google radera över 300 Trump-annonser och det är världens snabbast växande varumärket.


Ämnen i artikeln:

Isabella LöwengripFacebookMorgonsvepetGoogleDonald Trump

Hermine Hold, som startades av influencern Isabella Löwengrip och grundarna bakom mobilskalsjätten Ideal of Sweden, går i konkurs. Det skriver Breakit, med hänvisning till Bloggbevakning, som tagit del av informationen från Bolagsverket. Hermine Hold, som skulle sälja håraccessoarer på nätet, hade endast varit igång i åtta månader men det fanns storslagna planer. Isabella Löwengrip ska ha sålt sina aktier i Nordic Tech House i augusti, där Hermine Hold ingick.

En stor del av hermine Holds marknadsföringsstrategi har gått ut på att arbeta med influencers, likt Daniel Wellington och Na-kd. Men i detta fall har det inte fungerat.

Resumé har i flera rundor berättat om de svårigheter Isabella Löwengrip går igenom i sitt bolagsbygge, bland annat har hon blivit anklagad för uppblåsta siffror och att köpa fejkföljare. Delar av historien kan höras i denna podd av Resumé Insikt.

Google raderade över 300 Trump-annonser
Med drygt ett år kvar till det amerikanska presidentvalet berättar Google och Youtube att man över sommaren tagit bort över 300 annonser från den president Donald Trump eftersom de ”gick emot företagets policy”. Enligt The Next Web finns listan på annonserna i Youtubes transparens-rapport, men det specificeras inte vilka regler de har brutit mot. Google var den sista av de tre techbolagen att bestämma hur de hanterar politiska annonser, bland annat genom att förbjuda annonsköparna att inrikta sig på människor baserat på politiska åsikter. 

WeChat är världens snabbast växande varumärke
WeChat växer snabbast av alla varumärken – med en uppgång på 1540 procent – enligt en rapport från Brand Finance som The Drum skriver om. Rapporten rankar 5000 företags varumärkesvärde. WeChat är idag den mest populära sociala medier-plattformen i Kina och världens femte största kommunikationsplattform med en miljard användare. Anledningen till den snabba ökningen är att man på senare år expandera till väst.

Varumärken överger personalisering
Enligt mätinstitutet Gartner kommer 80 procent av varumärkena sluta investera i personalisering inom de närmsta fem åren. Personalisering, som varit det stora samtalsämnet för marknadsförare, ger inte den ROI som man önskar, skriver Campaign som tagit del av rapporten. De spår även att influencer marketing kommer minska med en tredjedel när kunderna förlorar förtroendet för varumärken de personligen inte känner till

Ny granskning mot Facebook och Google
Techjättarna har fått utstå många granskningar det senaste året – nu är en ny på gång meddelar EU. EU-kommissionen ska nämligen titta närmare på hur de båda hanterar data och personlig information som samlas in och används i annonssyfte. EU har sedan tidigare en utredning på gång och man har till exempel fått Google bötfällda tre gånger, skriver TT Nyhetsbryån.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.