Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Gunnar Broman död – reklammannen bakom Absolut Vodka hyllas som en av de största

Publicerad: 14 Oktober 2020, 06:42

Gunnar Broman fick under det sena 1970-talet uppdraget att ta fram Absolut Vodka av Vin & Sprit.

Nyss avlidne Gunnar Broman hyllas av Carin Fredlund, reklambyrå blir av med uppdrag på grund av grundarens rasism och bara en av tio marknadsförare har en ny strategi under pandemin. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Carin FredlundAbsolut Vodka

Reklammannen Gunnar Broman död – hyllas som en av de största
I slutet av september avled reklammannen Gunnar Broman vid en ålder av 92 år. Hans karriär tog fart under 1960-talet och höjdpunkterna nåddes på Carlsson & Broman (en byrå som köptes av DDB 1991). Under 1970- och 1980-talet låg han bakom varumärken som Pripps Blå och Absolut Vodkas internationella exportsuccé (där Hans Brindfors låg bakom formgivningen), och flera ikoniska kampanjer för Wasabröd. En annan milstolpe var lanseringen av lättmjölken under 1980-talet. På sin blogg Nota Bene hyllar reklamskribenten Carin Fredlund Gunnar Broman som en av dem största. I det långa blogginlägget kan ni bland annat läsa en intervju som hon gjorde med honom.

”Carlsson & Broman var länge en av landets främsta byråer och herrar Broman och Carlsson hann göra mängder av bra reklam under sina år tillsammans.”, skriver hon i bloggen.

Sparkar byrån efter 34 år på grund av rasistiskt uttalande
Under 34 år av Richard Group varit kreativ huvudbyrå till den Blackstone-ägda hotellkedjan Motel 6, men det är slut nu. AdAge rapporterar att samarbetet nu avbryts med omedelbar bverkan efter ett uttalande från Stan Richards. Den 88-årige byrågrundaren ska enligt tre vittnen ha avfärdat en reklamidé på grund av den inte var kompatibel med målgruppen ”white supremacist”.

Facebook ber sina byråer hålla tyst
Enligt Business Insiders skribent Patrick Coffee kräver Facebook att vissa av techjättens byråer skriver på sekretessavtal som hindrar dem från att prata om, och till och med bekräfta information. Enligt vissa av avtalen får inte byråerna prata med någon om någonting rörande företagets affär. Vissa mindre byråer bekräftar situationen, medan flera av de nätverksbyårer som Facebooks samarbetar med säger att tyglarna är lösare.

Bara en av tio marknadschefer har skapat en ny strategi på grund av corona
Covid-19 har lett till en tillbakagång för de flesta branscher. Nu lanserar Dentsus årliga rapport som visar hur 1300 marknadschefer navigerar i det nya landskapet. Undersökningen, som genomfördes mellan maj-juni, visade att endast en av tio bedömer att pandemin kan hota framtiden för företagen de företräder. 9 av 10 har återgått till sina ursprungliga strategier. Hälften av respondenterna baserar sina beslut på tidigare lågkonjunkturer, vilket rapportförfattarna varnas för på grund av hur pandemin exempelvis slår mot den fria rörligheten. Det rapporterar The Drum.


Mark Ritson: TikTok är inget nytt, bara ytterligare en annonsplattform
Marketing Weeks kolumnist Mark Ritson är liksom många andra bedömare imponerad av TikToks tillväxt, användartid och den lätthet som kommersiella budskap integreras med innehållet på plattformen. Samtidigt spår han att utmanarppsitionen på annonsmarknaden: ”Don’t Make Ads, Make TikToks” kommer att visa sig hycklande när plattformens affär mognar och hänsvisar till Facebook och Googles retorik innan de tog över marknaden med sina affärsmodeller. I slutändan kommer TikToks affärsmodell utveckla sig till något väldigt traditionellt, tror han.

”TikTok är reklam, inte dess antites. Plattformens tidiga organiska löften kommer snart att ersättas av automatisering och programmatiskt placerade kommersiella budskap”, skriver han.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Carin FredlundAbsolut Vodka

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.