Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Han blir juryordförande i årets Guldägget

Publicerad: 18 November 2020, 07:30

Foto: Niklas Palmklint

Ingos executive creative director Björn Ståhl leder Guldäggsjuryn, SSU-toppen ryter till mot influencers och stormköket är årets julklapp. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Björn StåhlGuldäggetIngo

När Guldägget firar 60-årsjubileum kommer dess juryordförande heta Björn Ståhl.

– Det är alltid roligt, spännande och en ära att vara med i Guldäggsjuryn men i år blir det extra speciellt. Jag ser mycket fram emot arbetet att kora Sveriges bästa kommunikation tillsammans med övriga i juryn, berättar han om utnämningen.

LÄS MER: ”Kroppen utkämpade en kamp jag inte riktigt var medveten om” 

Sedan 16 år tillbaka jobbar Björn Ståhl som executive creative director på Ingo där han kammat hem närmare 200 kreativa priser. Bland de tyngsta märks utöver guldägg både  titanium, grand prix i Cannes lions och dubbla svarta pennor i D&AD. Under våren tog byråns ”Moldy whopper” för Burger king hem snart sagt varje pris som går att få.

Inlämningen till Guldägget öppnat den 1 december.

SSU-tappen rasar mot influencers – vill ha möte med Stefan Löfven

SSU:s ordförande Philip Botström gick i går kväll till attack mot Sveriges influencers som han menar brister i sitt ansvar när det kommer till att förhindra smittspridningen, det rapporterar Aftonbladet. Botström säger att de som har hundratusentals följare är idoler för en ofta yngre publik som inte tittar på regeringens pressträffar.

– Istället för att lägga ut en massa stories där de festar tycker jag att de borde bidra till att unga faktiskt får information om vad som händer just nu med corona och förstår allvaret fullt ut, även om man är ung och frisk själv, säger Botström som pekar ut bland andra Bianca Ingrosso, Hanna Friberg och Oliver Strige.

Botström uppmanar vidare regeringen och Stefan Löfven att bjuda in influencers till ett möte för att tillsammans med Folkhälsomyndigheten både berätta om den allvarliga situationen men också samtala kring hur profilerna skulle kunna hjälpa till att sprida information.

Stormkök årets julklapp

Årets julklapp är enligt HUI Research ett stormkök. Förra året utsåg undersökningsinstitutet mobillådan och året innan dess var det ett återvunnet plagg.

– Coronapandemin har lett till en mycket stark trend där vi svenskar umgåtts mer utomhus, både i våra lokala grönområden och på längre vandringar. Trenden har också synts i detaljhandelns försäljning. Årets julklapp 2020 – stormköket – speglar detta, säger Jonas Arnberg, vd HUI Research, i ett pressmeddelande.

Årets julklapp har delats ut sedan 1998 och ska på något sätt representera det år som har gått. Gruppen som utser julklappen består av en handfull medarbetare på HUI.

Amazons nästa satsning – apotek

Under natten aviserade Amazon sin nya satsning Amazon Pharmacy, något som enligt amerikanska branschmedier kom som en chock för många apotekskedjor och distributörer. Funktionen lanseras inledningsvis i USA där användarna, de som har möjlighet, erbjuds att betala direkt med sitt försäkringsnummer. För två år sedan köpte Amazon nätapoteket PillPack för cirka 7,5 miljarder kronor. Nyheten fick USA:s börsnoterade apotekskedjors aktier att falla med mellan 9 och 15 procent, det rapporterar Adage.

Youtube släpper ljudannonser

Youtube har de senaste tre åren satsat hårt på att locka användarna till sin musiktjänst. Efter att pandemin fått fler att utnyttja tjänsten öppnar de nu, sent omsider, upp för ljudannonser. Funktionen är fortfarande i beta-läge och annonsörer kommer ha möjligheten att placera sina annonser enligt olika genrer eller de växande ”mood-spellistor” (exempelvis träning eller avslappning). Det rapporterar AdAge. 

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Björn StåhlGuldäggetIngo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.