Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Här är 2020-års mest snabbväxande varumärken – streamingtjänster dominerar

Publicerad: 14 december 2020, 07:40

Ännu ett sportlag byter namn efter påtryckningar, Victoria’s Secret anställer ny marknadsdirektör och Zoom toppar listan över årets mest snabbväxande varumärken i USA. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

VarumärkenStreamingNa-kdGoogleAlkoholreklamSpelreklam

Zoom är föga förvånande 2020 års mest snabbväxande varumärke på den amerikanska marknaden. Det enligt en färsk studie från Morning Consulting som Adage rapporterar om. Zoom har växt med 15 punkter under året. Endast ett annat varumärke, streamingtjänsten Peacock, har växt tvåsiffrigt. I övrigt domineras listan av just streamingvarumärken. Sex av de 20 snabbast växande varumärkena har med streaming att göra: förutom Peacock även TikTok, HBO Max, Twitch, Tubi TV, och Pluto TV. 

Cleveland Indians byter namn
Ännu en klubb inom den amerikanska MBL-ligan gör om sitt varumärke. Det rör sig om The Cleveland Indians, som nu kommer stryka ordet ”Indians”, skriver The New York Times enligt Adweek. Tills dess att ett nytt namn är på plats kommer klubben enligt tidningen troligen kallas Cleveland Baseball Team. Namnbytet kommer få en vidsträckt påverkan på klubbens marknadsföring, från merchandise till varumärkessamarbeten. Namnet The Cleveland Indians går tillbaka till 1915, men under senare år har organisationer inom den amerikanska ursprungsbefolkningen i allt högre grad efterfrågat att klubben byter namn med hänvisning till att det är rasistiskt. Beslutet om namnbyte kommer några månader efter att The Washington Redskins, numera känt som Washington Football Team, gick ut med att de byter namn. 

En som reagerar negativt på MBL-klubbens beslut är avgående president Donald Trump. ”Oj nej! Vad är det som händer? Det här är inte goda nyheter, inte ens för 'Indianer'”, skriver han på Twitter.

Läs mer: NFL-lag byter namn efter kritik – slutar kalla sig Redskins 

Hon ska leda ompositioneringen av Victoira’s Secrets
Det amerikanska underklädesvarumärket Victoria’s Secret har haft det tufft de senaste åren med dalande försäljning, butiker som tvingats stänga och kritik om sexism och förlegade kroppsideal i marknadsföringen. 2018 stod det klart att bolaget inte längre kommer tv-sända sin årliga modevisning. Nu har Victoria’s Secret en ny marknadsdirektör på plats. Martha Pease, som kommer från Boston Consulting Group, kliver på rollen i januari. Det skriver Adweek. Ed Razek, som lämnade marknadsdirektörsrollen förra året, skapade skandal när han 2018 i en intervju i Vogue uttalade sig nedsättande om transpersoner och plus-size-modeller. 

Juridisk tvist mellan Na-kd och tidigare delägare
Mike Mikkelborg
, tidigare delägare och konsult på Nakd, har varit en av dem som öppet kritiserat kulturen på bolaget efter det praktikantuppror där Na-kd anklagas för att diskriminera och mobba sina anställda. I en intervju med Svd sade Mike Mikkelborg bland annat att han hade chockats av hur bolaget arbetar med praktikanter. Under helgen fick Breakit ett mejl från Na-kd där bolaget uppger att det pågår en juridisk tvist mellan Nakd och Mike Mikkelborg. Mike Mikkelborg driver sedan något år tillbaka modesajten Nuin, som Na-kd menar är ett plagiat. Enligt Mike Mikkelborg stämmer det inte att det finns en pågående juridisk konflikt, utan menar att Na-kd än så länge bara ”kommit med grundlösa hot”. 

Google gör det lättare att slippa se annonser för spel och alkohol
Google lanserar nya verktyg som ska göra det möjligt för användare att slippa se annonser relaterade till spel och alkohol. Det skriver Adage. Förändringen kommer rullas ut gradvis som alternativ i menyn för annonsinställningar, först på den amerikanska marknaden och globalt under nästa år. I ett blogginlägg skriver Google att bolaget har fått feedback om att användare önskar begränsa annonser i kategorier såsom alkohol. 

Läs mer: Vi har beviset: Barn får reklam i sociala medier som kan bryta mot lagen  

 

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.