Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Här är de högst rankade varumärkena i Sverige – hela listan

Publicerad: 17 November 2020, 07:35

Foto: Pixabay

E-handeln väntas slå rekord i jul, coronarelaterad verklighet stort tema i årets julkampanjer och dessa varumärken är de högst rankade i Sverige. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

IKEAYougovICAGoogleYoutubeWhatsappE-handelPostnordTescoCoronavirusetHUISJ

Varje år sammanställer Yougov med hjälp av sin varumärkesmätning Brandindex vilka som är de högst rankade varumärkena i Sverige och globalt. Nu har årets mätning kommit. Medan teknikjättar dominerar den globala imagerankningen, består den svenska topp 10-listan av varumärken inom dagligvaror och hushåll. Vanligt är dock att de har ett svenskt ursprung. 

Ikea intar återigen förstaplatsen på den svenska listan, före Ica på andraplats och Swish som hamnar på tredjeplats. I år har bara ett nytt varumärke tagit sig in på den svenska topp-tio-listan: Kungsörnen som hamnar på niondeplats. Google är inte längre på topp 10-listan. Se hela nedan. 

Den globala listan toppas av Google, Whatsapp och Youtube. 

Rankningen baseras på indexpoäng, där index är genomsnittet av sex olika imageparametrar: kvalitet, allmänt intryck, värde för pengarna, rekommendation, rykte och kundnöjdhet.

Bild 1/1  

Det varumärke som har stärkt sitt imagevärde mest är SJ, som ökat med 14,1 poäng jämfört med föregående år. SJ har också blivit positivt omnämnda, till skillnad från föregående år. Den positiva utvecklingen kan enligt Yougov troligtvis härledas till klimatdebatten som har påverkat resenärerna i Sverige. SJ har med kampanjen ’klimatsmart’ satt fokus på klimatfördelarna med tågresor.

Bild 1/1  

E-handeln väntas slå rekord i jul
Postnords rapport E-barometern, som genomförs tillsammans med Svensk Digital Handel och HUI Research, visar att så många som 46 procent av tillfrågade svenskar uppger att de helt kommer undvika fysiska butiker under julhandeln. Det skriver Didigital. E-handeln väntas däremot öka med nära 30 procent. Den ökade e-handelskonsumtionen kommer sätta Postnord och andra leverantörer på prov när det gäller pakethanteringen. Postnords vd Annemarie Gardshol skriver i rapporten att företaget kommer göra ”allt i vår makt” för att slutkonsumenterna ska kunna ta emot sina e-handlade julklappar på det sätt som passar var och en bäst.

LÄS MER: Ilska mot leveranskaoset – riskerar det höga trycket att skada varumärket?

Rapport: Amazon tar merparten av Black Friday-försäljningen
Shoppingdagen Black Friday närmar sig med stormsteg. Rapporten Black Friday 2020 från Wunderman Thompson, som The Drum skriver om, förutspår föga förvånande att det här årets Black Friday kommer bli en online-first-händelse. I september uppgav nämligen 67 procent av britterna att de sannolikt kommer genomföra sina Black Friday-inköp online. Samtidigt beräknar man att 65 procent av alla spenderade pengar under Black Friday i Storbritannien kommer att gå till Amazon. Rapporten baseras på en undersökning med 5000 konsumenter som genomfördes mellan januari och september i år. 

Coronarelaterad verklighet stort tema i årets julkampanjer
En ny undersökning från Gartner visar att amerikaner om igen uppvisar samma nivå av oro kring coronaviruset som de gjorde under våren. I en annan studie säger nästan 50 procent av amerikanerna att de inte vill se reklam som inte erkänner den nya verkligheten. Det har gjort att covid-19 är ett stort tema i årets julkampanjer, skriver Adweek. Varumärken på en bred skala, från e-handeln Etsy till det amerikanska federala postverket, låter den coronarelaterade verkligheten vara en del av julbudskapet.

”Att bete sig som att det här är en normal julsäsong kommer inte vara en strategi som resonerar med konsumenterna, vars liv i dag är otroligt annorlunda”, säger Lindsey Roeschke, konsumentinsiktsanalytiker på Gartner, till Adweek. 

Kundilska mot Tescos sajt
När coronaviruset först bröt ut i Sverige blev det anstormning till många livsmedels- och apoteksvarumärkens webbshoppar. Något som plötsligt ställde högre krav på både smidig användarupplevelse online och leverans. Det här är något som Storbritanniens största dagligvaruhuskedja Tesco nu har fått känna på. Marketingweek skriver att kunder fick vänta upp till två och en halv timme under fredagen för att komma in på Tescos sajt. Många vände sig till sociala medier för att vädra in kritik. Tesco själva tog till Twitter för att be om ursäkt för den långa väntetiden och hänvisade till det höga kundtrycket. 

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.