Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Här är de svenska bidragen som tävlar i Clio Awards

Publicerad: 15 april 2021, 06:43

Twitter undersöker fördomar hos algoritmer, Verizon tar fram alternativ till tredjepartscookies och nomineringsregn över Ingo Stockholm samt Forsman & Bodenfors i årets Clio Awards. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Clio AwardsForsman & BodenforsÅkestam HolstAbby PriestNord DDBAcneIngoBerghsHeinekenCookiedödenTwitterClubhouse

Amerikanska Clio Awards har delats ut sedan 1959 och räknas som en av världens mest prestigefyllda reklamtävlingar. Nu presenteras nomineringarna inför tävlingen, som går av stapeln nästa vecka. 

Totalt kvalar 1035 bidrag in i den shortlist som nu presenteras. Av dessa finns sju svenska byråer representerade, samt reklamskolan Berghs. 

Följande kampanjer är nominerande i årets Clio Awards: 

Åkestam Holst NoA: ”A Hard Pill To Swallow” för Apotek Hjärtat (kategori Environmental och Other), ”The Feather” för SVT (kategori Editing).

Abby Priest: ”Dante's Heartbeats” för Svenska Hjärtebarnsfonden (kategori Music - Adapted).

Forsman & Bodenfors: ”Selfie For Safety” för Volvo Car Corporation (kategori Digital/Mobile), ”A Million More” för Volvo Car Corporation (kategori Film - Unscripted, 61 Seconds to Five Minutes, Cinematography, Direction samt Print), ”The E.V.A Initiative” för Volvo Car Corporation (kategori Creative Effectiveness, Cause Related och Special Event/Activation), ”The Parents” för Volvo Car Corporation (kategori Cinematography, Editing, Direction och Music - Licensed), ”Dance 10.000” för Generation Pep (kategori Direction och Music - Adapted), ”No Douche Bag” för Västtrafik (kategori Direct Marketing) och ”The Tower” för Volvo Trucks (kategori 61 Seconds to Five Minutes, Cinematography, Direction och Product Launch).

NORD DDB Stockholm: ”The VAR Discount” för Elgiganten (kategori E-commerce).

Acne: ”The Lift” för M - Volvo Car Mobility (kategori Cinematography).

INGO Stockholm (tillsammans med David Miami/Publicis): ”BK Moldy Whopper” för Burger King (kategori Creative Effectiveness, Posters, Image Creation, 31 seconds to 60 seconds, Music - Licensed, Billboard, Print, Art Direction, Photography, Corporate Image och Social Video).

Berghs School Of Communication: ”Skaters Rights” för Vans (kategori Fashion & Beauty Marketing och Cause Related.

Verizon tar fram alternativ till tredjepartscookies
Googles beslut att fasa ut tredjepartscookies har blivit en huvudbry för många annonsörer som vill nå specifika målgrupper på nätet. Techjätten uppges jobba på ett alternativ. Nu ansluter sig även Verizon Media till den listan. Tekniken, som döpts till Next-Gen Solutions, beskrivs av Adweek som ”contextual advertising on steroids”. Den använder faktorer som väder och typ av enhet istället för traditionell identifikation.

Läs mer: Fattar du inte heller exakt vad cookiedöden innebär? Vi smular ner den steg-för-steg 

Heineken-chef ger brasklapp till branschen
Ölvarumärken ligger efter vad gäller innovation kring smak. Det är slutsatsen när Heinekens beer brand unit director Matt Saltzstein intervjuas av Marketing Week

– Tittar du på smaktrenderna, som driver en stor del av penetrationen av marknaden för cider-, sprit- och kolsyrade drycker, ser du att det är en viktig bidragande faktor till tillväxten. Men när det kommer till öl är en stor del av innovationen, åtminstone i Storbritannien, mest koncentrerade till paketering och förpackning, säger han till sajten. 

Snart kommer Clubhouse för Android
Clubhouse har än så länge etablerat sig som något av en exklusiv app bland andra sociala medier. Användare har enbart kunnat skapa ett konto efter att ha blivit inbjudna, och appen har enbart funnits tillgänglig för IOS. Det ska det snart bli ändring på. Enligt sajten Übergizmo kan en version för Android att släppas redan nästa månad. Detta med hänvisning till en tweet av en utvecklare på Clubhouse. 

Efter kritik – Twitter undersöker fördomar hos algoritmer
Huruvida mikrobloggen Twitters algoritmer premierar ljushyade framför mörkhyade har tidigare varit en väl diskuterad och laddad fråga. Nu annonserar Twitter att de startar initiativet Responsible Machine Learning Initiative, för att undersöka huruvida algoritmerna har inbyggda fördomar. Teknikbolaget kommer att titta på faktorer som etnicitet, hudfärg och kön. Det rapporterar Android Headlines

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.