Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Här är de svenska vinnarna i Eurobest – flest vinster till Nord DDB

Publicerad: 14 december 2021, 07:06

Elva statyetter till Sverige i Eurobest, Edelman kritiseras för hyckleri i hållbarhetsfrågan och Nike satsar på NFT – och går ut i stor upphandling. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

McDonald´sNord DDBEurobestEdelmanNikeMetaverse

Totalt fem svenska byråer tog hem vinster under Eurobest som delades ut natten till tisdag. Det blev två guld: Nord DDB:s McDonald's kampanj McDo och Bolds hantverk för Mojang. Med fyra vinster blev Nord DDB mest belönade byrå. Tätt följt av Åkestam Holst med tre utmärkelser, samtliga för Apotek Hjärtat-kampanjen ”A hard pill to swallow”. 

Brand experience & activation

Guld

”McDo”, McDonalds, Nord DDB

Silver
”Mystery sniper”, Activaction Blizzard, Ingo

Brons

”The isolated cinema”, Göteborg filmfestival, Stendahls

”Mystery sniper”, Activaction Blizzard, Ingo

Digital craft

Guld

”Mojang Studios”, Mojang, Bold Scandinavia

Film

Brons

”McDo”, McDonalds, Nord DDB

Film craft

Silver (2) + Brons (1)

”Get smoooth again”, Klarna, Nord DDB

Creative effectiveness

Guld 

”A Hard Pill To Swallow”, Apotek Hjärtat, Åkestam Holst

Integrated

”McDo”, McDonalds, Nord DDB

Pr

Silver

”The isolated cinema”, Göteborg filmfestival, Stendahls

Industry craft

Silver

”Rebrand”, TV 2, Bold Scandinavia Oslo*

Design

Brons

”Rebrand”, TV 2, Bold Scandinavia Oslo*

*Arbetet med norska TV 2 har gjorts i samarbete mellan den norska och svenska byrån. I Eurobest är det listat som Bold Scandinavia Oslo.

Edelman anklagas för hyckleri i hållbarhetsfrågan
Under miljökonferensen COP 26 i Glasgow förra månaden, berömde pr-jätten Edelman deltagarna för att de nått ”en ny nivå av internationell konsensus om att klimatförändringar är ett existentiellt hot mot mänskligheten.”

I ett uttalande som publicerades på sin webbplats efterlyste Edelman också ”mer granskning av företagens klimatlobbyinsatser”. I förra veckan uppmärksammades pr-jättens arbete för Exxon Mobil, Shell och handelsgrupper som lobbar för fossilbränsleindustrin. En del av kritiken mot Edelman kom i form av ett initiativ ledd av miljöaktivisten Jamie Henn som tar sikte på pr-företag och reklambyråer som arbetar med olje- och gasbolag. Det rapporterar New York Times.

Nike köper NFT-bolag
Nike tar ett steg djupare in i metaverse och kryptosamlarföremålens värld och tillkännager att de köper NFT-studion RTFKT (som uttalas ”artefakt”). RTFKT ligger bakom ett av månadens mest omtalade NFT-projekt – ett svepande avatarsamarbete med artisten Takashi Murakami som heter CloneX. Sedan den första lanseringen för mindre än tre veckor sedan har projektet redan haft en transaktionsvolym  på nästan 65 miljoner dollar enligt kryptospåraren CryptoSlam. Det rapporterar Techcrunch.

... och går ut i mediebyråpitch
Nike ser över sina globala mediebyråsamarbeten, enligt flera källor till Adage. Sportjätten hanteras för närvarande av olika byråer. Wieden+Kennedy, varumärkets mångåriga kreativa byrå, har även ett ledande ansvar inom media i USA, men andra byråer används. WPPs Mindshare har den mesta av verksamheten utanför USA och Stagwell-ägda Assembly hanterar även media för varumärket i Europa och Asien.

Facebook och Adobe in på listan över Sveriges mest välbetalda jobb

260.000 kronor i månaden är snittlönen bland de anställda på Sveriges bäst betalande företag, riskkapitalbolaget EQT & Partners. Det visar Creditsafes lönekartläggning som Di har tagit del av på förhand. Facebook landar på en 20-plats på listan med en genomsnittlig årslön på 1,449 miljoner kronor. Adobe (30), Spotify (37), McKinsey (44) och Mojang (59) är andra bolag på topp-100-listan. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.