Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Här är den svenska vinstskörden i Cresta Awards

Publicerad: 29 September 2020, 06:35

Nord DDB och Åkestam skördar flera vinster i Cresta Awards, ny Trump-order kan sätta käppar i hjulet för byråers mångfaldsarbete och flera äldre handlar online. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


När vinnarna i den internationella reklamtävlingen Cresta Awards nu presenterats står det klart att de svenska byråerna kammat hem flertalet vinster i både guld, silver och bronskategorierna. Flest vinster totalt – 13 stycken – går till Nord DDB och kampanjerna ”Abbey Road with Park Assist” för Volkswagen och ”Billboard Hotels” för McDonald's. Åkestam Holst tar hem nio vinster tack vare ”Maurten Unofficial” för Maurten och ”A hard pill to swallow” för Apotek Hjärtat. Även Stendahls och Garbergs kammar hem flera vinster. 

Se samtliga svenska vinster i faktarutan längre ned i artikeln. 

Ny Trump-order sätter käppar i hjulet för byråers mångfaldsarbete
The Drum rapporterar om en ny exekutiv order utfärdad av president Donald Trump som kan försvåra byråers mångfaldsarbete. Den exekutiva ordern riktar sig till samarbetspartners till den amerikanska staten som lär ut kritisk rasteori, ”white privilege” och omedveten partiskhet. Enligt ordern handlar detta om att ”främja ras- eller könsstereotyper” och syftar till att hitta en syndabock, vilket minskar effektiviteten i federala kontrakt. Orden ger hot om att kontrakt kan komma att ”annulleras, sägas upp helt eller delvis och entreprenören kan förklaras okvalificerad för ytterligare statliga kontrakt”.

Diageo ser ökad försäljning
Det har kommit flera positiva tecken på att handeln börjar komma i gång på sina håll efter coronapandemins inledande krisläge. Dryckeskoncernen Diageo, som bland annat äger Guinness, börjar nu se en ökad efterfrågan och återhämtning i försäljningen, skriver Marketingweek. Även om återhämtningstakten varierar på olika håll i världen beroende på coronasituationen, säger koncernens vd Ivan Menezes att marknaden går starkt i USA och över förväntan, samt att efterfrågan är robust i Europa. Liksom så många andra annonsörer drog Diageo in sina annonsinvesteringar under pandemins svåraste tid, men Ivan Menezes säger att man nu använder sig av konsumentinsikter och verktyg för effektivitet för att påskynda ”smarta” investeringar. 

Allt fler äldre handlar online
En majoritet av Storbritanniens 65-plussare har ökat sin användning av teknologi under de senaste sex månaderna, och handlar nu mat och kläder online samt använder virtuella utbildningsverktyg. Det visar nya siffror från en undersökning beställd av den brittiska byrån Beyond som The Drum rapporterar om. Den här snabba beteendeförändringen kommer med en varning om att många varumärken riskerar att missa den äldre målgruppen av konsumenter. 

John Lewis öppnar virtuell julbutik
Coronapandemin innebär att årets julhandel antagligen kommer att se lite annorlunda ut. Den amerikanska varuhusjätten John Lewis har nu öppnat sin julbutik i sin flaggskeppsbutik på Oxford Street, men även för första gången en virtuell julbutik på sin sajt. Där kan besökaren gå en rundtur i 3D i butiken på Oxford Street, klicka på taggade produkter och göra sina julinköp online. Det skriver Marketingweek. John Lewis julförsäljning har redan ökat med 112 procent jämfört med 2019 tack vare att konsumenter är ute i god tid för att undvika shoppingrushen runt jul. 

Svenska vinster i Cresta Awards 2020

Nord DDB Stockholm
1 guld i Print, OOH med ”Abbey Road with Park Assist” för Volkswagen
2 guld i Ambient and experiental med ”Abbey Road with Park Assist” för Volkswagen
1 guld i Integrated med ”Abbey Road with Park Assist” för Volkswagen
1 guld i Craft med ”Abbey Road with Park Assist” för Volkswagen
1 guld för i The wish we'd thought of that award med ”Abbey Road with Park Assist” för Volkswagen
1 silver i Brand purpose med ”Billboard Hotels” för McDonald's
1 silver i Brand purpose med ”McCharge” för McDonald's
1 brons i Print, OOH med ”Billboard Hotels” för McDonald's
1 brons i Healthcare med ”Happy Meal Senior” för McDonald's
1 brons i Craft med ”The skimmable ad” för Garant
1 brons för i The wish we'd thought of that award med ”Billboard Hotels” för McDonald's
1 brons i The Media Magic Award med ”Billboard Hotels” för McDonald's

 

Åkestam Holst NoA
1 guld i Ambient and experiental med ”Maurten Unofficial” för Maurten
1 guld i Social med ”A Hard Pill To Swallow” för Apotek Hjärtat
1 guld i Healthcare med ”A Hard Pill To Swallow” för Apotek Hjärtat
1 silver i Moving image med ”Maurten Unofficial” för Maurten
1 silver i i Ambient and experiental med ”Maurten Unofficial” för Maurten
1 silver i Brand Purpose med ”A Hard Pill To Swallow” för Apotek Hjärtat
1 silver i The wish we'd thought of that award med ”A Hard Pill To Swallow” för Apotek Hjärtat
1 silver i The wish we'd thought of that award med ”Maurten Unofficial” för Maurten
1 silver i The media magic award med ”Maurten Unofficial” för Maurten 

 

Garbergs
1 silver i Print, OOH för  ”Dear haters <3” för SL
1 silver i Craft med ”Invest in your sleep” för Sova
1 silver i Craft med ”Dear haters <3” för SL
1 brons i Moving image med ”Childhood And Cancer Don't Belong Together” för Barncancerfonden

 

Stendahls
1 silver i Ambient and experiental med ”The Check Out Suite” för Länsförsäkringar
1 silver i Ambient and experiental med ”The World's Most Claustrophobic Cinema” för Göteborg Film Festival
1 silver i The media magic award med ”The World's Most Boring Billboard” för Sioo:x
1 brons i Ambient and experiental med ”Visible Thoughts” för Stampen Media
1 brons i Social med ”The Slow Fight” för Sioo:x
1 brons i Brand purpose med ”The Check Out Suite” för Länsförsäkringar
1 brons för i The wish we'd thought of that award med ”The World's Most Claustrophobic Cinema” för Göteborg Film Festival

 

Volt
1 silver i Social med ”Lidl Micromarket” för Lidl Sverige
1 brons i Integrated med ”Lidl Micromarket” för Lidl Sverige
1 brons för i The wish we'd thought of that award med ”Lidl Micromarket” för Lidl Sverige 

 

Bold NoA
1 silver i Print design med Powerfoyle
1 brons i Digital design med Powerfoyle
1 brons i Print design med Powerfoyle

 

GEAB
1 silver i Craft med ”The musical massacre 2” för Elmsta 3000 horror fest
2 brons i Craft med ”The musical massacre 2” för Elmsta 3000 horror fest

 

PwC Experience center Stockholm
1 brons i Digital med ”The Absence App” för Fridays for Future
1 brons i Digital design med ”The Absence App” för Fridays for Future

 

Le Bureau
1 brons i Print, OOH med ”The soap ad” för Medpeople

 

River
1 brons i Integrated med ”Shop like a Queen” för Klarna

 

Isobar
1 brons i Brand purpose med ”Football Forevher” för Coca-Cola

 

Wenderfalck
1 brons i Heathcare med Skin for skin för Apotek Hjärtat

Amanda Törner

Redaktör Resumé Insikt

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.