Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Här är Facebooks första kampanj under nya marknadsdirektören

Publicerad: 26 februari 2021, 07:09

Skärmdump ”Good ideas deserve to be found” / Facebook

Klarna förlorar miljarder på kreditförluster, Facebook blockar militären i Myanmar och Facebook lanserar sin första stora kampanj under nya marknadsdirektören Alex Schultz. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookReklamfilmPublicisTwitterInstagramKlarnaKreditmarknadsföring

Facebook lanserar sin första stora marknadsföringsinsats sedan Alex Schultz tog över som marknadsdirektör efter Antonio Lucio förra året. Kampanjen, som bland annat kommer gå i tv och i digitala kanaler, kallas ”Good ideas deserve to be found” och är på samma gång en hyllning till småföretagare och ett försvarstal för personaliserad marknadsföring, skriver Adage. Rösten i reklamfilmen görs av den legendariska supermodellen, sångerskan och skådespelaren Grace Jones. Bakom kampanjen ligger Facebooks inhouseteam Facebook Creative X och Droga5. Se filmen här

Klarna förlorar miljarder på grund av dåliga betalare
När Klarna under torsdagen presenterade sitt bokslut stod det klart att bolagets intäkter landade på 10 miljarder kronor under 2020, jämfört med 7,1 miljarder 2019. Totalt förmedlade Klarna köp för närmare 500 miljarder kronor under fjolåret. Samtidigt ökade dock förlusten, som uppgick till 1,4 miljarder kronor. Ökningen är framför allt en effekt av att kreditförlusterna steg med över 600 miljoner kronor till 2,5 miljarder kronor. Det rapporterar DN

Samtidigt varnade Finansinspektionen (FI) i onsdags för betalbolag liknande Klarna, då myndigheten ser en kraftig ökning av köp via faktura, kreditkort och avbetalning. Anledningen trots vara uppgången för e-handeln. 

LÄS MER: Lockrop och snabba cash trots rekord i skuldberg – så tänjer kreditbolagens reklam på gränserna

Facebook blockar militären i Myanmar
Sedan militärkuppen i Myanmar 1 februari har våldsamma protester pågått i landet. Nu väljer Facebook att blocka Myanmars militär, militärkontrollerade medier samt kommersiella aktörer med koppling till militären från Facebooks och Instagrams plattform. Det skriver BBC. I ett blogginlägg skriver bolaget att riskerna med att tillåta Myanmars militär på Facebook ”är för stora”. För bara några dagar sedan blockerades militärens huvudsida på Facebook för att ha brutit mot plattformens riktlinjer. Enligt BBC använde militären plattformen för att sprida sina påståenden om valfusk i valet 2020. 

Twitters mål: Dubbla intäkterna
Twitter siktar på att dubbla intäkterna under 2021, med en ökning från 3,7 miljarder dollar 2020 till 7,5 miljarder dollar. Samtidigt sätter bolaget upp som mål att ha 315 miljoner intäktsgenerande användare i slutet av 2023. Enligt CNBC är det första gången som Twitter sätter upp liknande långsiktiga mål, och nyheten fick aktien att stiga. 

Publicis ska nå marginaliserade med nytt initiativ
Byråjätten Publicis har lanserat ett program med syfte att hjälpa unga människor från marginaliserade grupper att hitta jobb inom reklamindustrin. Det skriver Campaign. Initiativet kallas The Open Apprenticeship och består av en interaktiv digital plattform som erbjuder utbildning i varumärkesstrategi, media, PR, kreativitet, data och teknologi. Programmet finns än så länge endast i Storbritannien, men planen är att rulla ut det i USA senare under året. Publicis målsättning är att nå 10 000 människor med initiativet under 2020.

LÄS MER: De bästa mångfaldsinitiativen 2020

Amanda Törner (tjänstledig)

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.