Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Morgonsvepet

Här är Facebooks nya företagsidentitet – ska differentiera bolaget från apparna

Publicerad: 5 November 2019, 07:37

Facebooks nya företagsidentitet.

Foto: Facebook

Facebook lanserar sin första företagsidenitet någonsin, annonsörer flyr Pornhub och britterna uppmanar techbolag att sätta stopp för politiska annonser inför nyvalet. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookYougovMark ZuckerbergGoogleDonald Trump

Under måndagskvällen svensk tid avslöjade Facebooks sin nya företagsidentitet, rapporterar Adweek. Den nya identiteten och logotypen ska representera företaget som helhet, inklusive underdelar som Messenger och dotterbolag som Instagram, Whatsapp och Oculus, och självklart Facebooks egen plattform. 

Det är första gången någonsin som Facebook får en företagslogo och enligt bolagets marknadschef Antonio Lucio har idén om att skapa en enhetlig företagsidentitet varit under arbete sedan han kom till Facebook för cirka ett och ett halvt år sedan. Antonio Lucio anser att Facebook som företag har ett ”behov av ett eget narrativ, ett eget utseende och en egen känsla”, som ska differentiera moderbolaget från apparna. 

”Den typen av konversationer vi behöver ha rör ämnen som är relevanta för hela världen, som sträcker sig bortom varenda en av apparna. Ämnen som påverkan på politiska val, integritet och datahantering, men också ämnen såsom den positiva påverkan som sociala medier har på världen och den vision som Mark (Zuckerberg, reds. anm.) och hans bolag har för internet”, säger han om den nya identiteten enligt Adweek. 

Annonsörer flyr Pornhub
Kraft Heinz och Unilever är två av de annonsörer som nu lovar att hålla sig borta från Pornhub, efter ett avslöjande i The Sunday Times som visat på att det finns potentiellt olaglig pornografi på sajten. Det skriver Adage. Krafts varumärke Devour och Unilevers varumärke Dollar Shave Club har båda haft annonskampanjer på Pornhub under året, ett medieval som kan ses som riskabelt i brand safety-avseende. Särskilt då framför allt Unilever har gått i bräschen för behovet av att städa upp i det digitala ekosystemet och vikten av att se till att annonser inte hamnar bredvid opassande eller stötande innehåll. 

Britterna uppmanar techjättar att stoppa politisk annonsering inför nyvalet
Storbritannien har inte tid att komma till rätta med problemen kring politiska annonser online innan nyvalet den 12 december, och därför borde Facebook och Google frivilligt stänga av möjligheterna för politiker att annonserna på deras plattformer till efter dess att valet genomförts. Det är budskapet i ett brev som riktar sig mot Mark Zuckerberg och Sundar Pichai, vd på Facebook respektive Google, samt Nick Clegg och Kent Walker, policychefer på de respektive techbolagen, skrivet av brittiska akademiker och organisationer som Doteveryone, the Open Data Institute och Sheffield University. Det rapporterar The Guardian

Twitters vd Jack Dorsey gick nyligen ut och berättade att Twitter kommer förbjuda all politisk annonsering inför nästa års presidentval med start nästa månad. 

LÄS MER: ”Twitter tappar 10 miljoner dollar på Donald Trump-nobb”

Hillary Clinton till attack mot Facebook
Nyligen gjorde Facebook en ändring i sin policy som innebär att politiska annonser får publiceras på plattformen utan att ha genomgått en oberoende faktagranskning. Det har fått stor uppmärksamhet i ljuset av vetskapen om hur desinformation på Facebook påverkade det amerikanska presidentvalet 2016. En av dem som har kritiserat Facebooks förändring är den demokratiske presidentkandidaten Elizabeth Warren, som för att sätta ljus på förändringen publicerade en annons på Facebook där hon gjorde ett falskt uttalande om att Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg stöder Donald Trump i nästa års presidentval. 

Nu får Facebook även svidande kritik av Hillary Clinton, som kandiderade mot Donald Trump i presidentvalet för tre år sedan. Under ett tal under releasen av Netflix-dokumentären ”The Great Hack”m som handlar om Cambridge Analytica-skandalen, frågade hon sig om fria och rättvisa val ens är möjliga på grund av Facebooks val att inte längre faktagranska politiska annonser. Hon uttryckte även att hon anser att Mark Zuckerberg ”borde få betala” för vad han ”gör mot demokratin”. Det skriver The Guardian. Hillary Clinton framhöll också att desinformation på Facebook endast kommer vara mer kraftfullt framöver eftersom det nu är mer vältestat hur fenomenet fungerar. 

Britter tycker varumärken är ”oärliga” på sociala medier
Mer än en tredjedel av britterna anser att varumärken och företagsledare är ”oärliga” på sociala medier. Det visar en ny undersökning från Yougov som Marketingweek rapporterar om. Minst förtroende har britterna för kändisar, nästan hälften (48 procent) anser att kändisar är oärliga på sociala medier, tätt följt av influencers som endast 44 procent litar på. Endast 21 procent anser att kändisar och influencers är ”ärliga” i hur de skildrar sina liv på sociala medier. 

Nästan en av fem (17 procent) uppger i undersökningen att de har sett innehåll på sociala medier som är totalt falskt och inkorrekt. 21 procent uppger att de har sett innehåll som är vilseledande och 19 procent har sett innehåll som de upplever som manipulerande. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.