Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Här är flygbolaget som vill vara ledande i hållbarhet

Publicerad: 15 september 2021, 06:11

Kan flygresor bli hållbara? Nja, men Delta Airlines vill vara den ledande aktören inom hållbarhet i branschen. Dessutom letar Fender efter nya gitarrister på Tiktok. Det och mer i onsdagens morgonsvep.


Delta Airlines nya reklam fokuserar på hållbarhet och lyfter bolagets ansträngningar inom klimatkompensering. Mars-december 2020 spenderade flygjätten omkring 30 miljoner dollar för att plantera träd som kompensation för de drygt 13 miljoner ton koldioxid man släppte ut under samma period. Nu vill bolaget uppmärksamma sig som ledande i branschen inom hållbarhet.

”När du bokar med Delta kan du känna dig trygg i att vi kommer kompensera för koldioxidutsläppen från ditt flyg,” säger Amelia DeLuca, Deltas verkställande direktör för hållbarhet, till Adweek.

Klimatkompensation är omdebatterat. Träden som planteras anpassas oftast inte efter det existerande ekosystemet och tas inte alltid om hand, vilket gör att kompensationen blir minimal. Dessutom kan lokalbefolkning drivas från sin mark till fördel av trädplantage, något DN skrivit om tidigare. 

LÄS OCKSÅ: Vad sägs om att sluta använda h-ordet? 

Fender letar efter nästa stora gitarrist på Tiktok
Gitarrföretaget Fender vill locka fler unga kvinnor och ska göra det via Tiktok, skriver Adage. I början av pandemin lanserade bolaget ”Fender Play”, en gitarrskola, och slog alla förväntningar för användare. Företaget ser också att omkring 60 procent av försäljningen sker via e-handeln, en fördubbling sedan 2015. Genom att använda sig av Tiktok vill man fortsätta rida pandemivågen, och utöka intresset bland den yngre målgruppen.

”Vi vill prioritera Tiktok, eftersom vi har sett ett seismiskt skifte i typen av människor som kommer till gitarr. De är yngre, från olika bakgrunder, och det är fler kvinnor. En del av vårt fokus kommer att vara att hitta nya gitarrister. Nästa stora namn inom gitarr använder kanske Tiktok snarare än Instagram,” säger Evan Jones, CMO på Fender.

Produktsläpp från Apple
Under gårdagens Apple-event lanserades Iphone 13 i både Pro, Mini, Pro Max och standardutgåva. Dessutom en ny Apple Watch, ny Ipad och en Ipad mini. De nya produkterna ska bland annat ha förbättrat batteriliv, effektivare processorer och bättre kameror, skriver CNBC

LÄS OCKSÅ: Apples årliga event en pr-fest – så mycket betyder exponeringen för varumärket 

Facebook har mörkat mental hälsa-rapport
Facebook har mörkat undersökningar som visar att flickor tar skada på deras plattform, rapporterar The Guardian. Företaget har gjort egna undersökningar under både 2019 och 2020, där det framkommit att 32 procent av tonårstjejer tycker Instagram påverkar deras självbild negativt. Men utåt har Mark Zuckerberg och hans kollegor sagt att påverkan av sociala medier på självbild är antingen positivt laddad eller väldigt liten. Undersökningarna som Facebook själva gjort har inte redovisats offentligt.

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News