Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Här är svenska finalisterna i The One Show

Publicerad: 25 maj 2021, 06:26

Svenska byråerna som nått framgång, vd-byte på Forsman & Bodenfors och shoppable ads inget för konsumenterna. Det är några av nyheterna i tisdagssvepet.


Ämnen i artikeln:

MorgonsvepetForsman & BodenforsNord DDBThe One Show

I över 40 år har de prestigefyllda pennorna delats ut till reklambranschens bästa byråer. Nu har finalisterna i kreativitetstävlingen The One Show tagits fram och flera svenska byråer har anledning att fira. Forsman & Bodenfors toppar finallistan bland de svenska byråerna med 13 bidrag. Här återfinns bland annat ”Dance 10.000”, en musikvideo med 10 000 steg för att inspirera barn att idrotta och ”A Million More” som tidigare segrat i Månadens film. För Stendahls gäller samtliga nomineringar den omtalade ”The Isolated cinema”.

LÄS MER: 65 svenska bidrag på The One Shows shortlist – Forsman & Bodenfors har flest nomineringar

Byråtoppen ser ut så här:
Forsman & Bodenfors: 13 nomineringar
Nord DDB: 8 nomineringar
Stendahls: 8 nomineringar
AKQA Stockholm: 5 nomineringar
Åkestam Holst: 3 nomineringar
Farm: 2 nomineringar
Abby Priest: 2 nomineringar

Du kan själv hitta alla finalisterna och deras kampanjer här

Forsman & Bodenfors globala vd lämnar
Guy Hayward
, global vd för Forsman & Bodenfors, lämnar sin roll. Han har varit på företaget sedan MDC Parters köpte den svenska byrån 2018. Han kommer att ersättas av Toby Southgate som senast arbetade som regionchef och kundsvarig inom McCann i Storbritannien och Europa, skriver AdAge. Haywards fokus har legat mycket på att bygga upp New York-byrån och säger i ett uttalande: ”Det tar tid och kräver uthållighet att byga en europeisk kreativ byrån i New York. Tyvärr så rann tiden ut.”

Undersökning: Shoppable ads dissas av konsumenter
Intresset för att klicka på annonser och göra inköp under tiden man streamar ett klipp eller ett program är väldigt lågt. Det visar en undersökning som AdAge låtit göra bland sina läsare. När många företag nu investerar stort i så kallade shoppable ads så verkar konsumenterna inte vara sålda på denna typ av marknadsföring. Knappt en tredjedel av de svarande säger att de kan tänka sig köpa en produkt eller tjänst från en annons som visas under en show. Undersökningen visar också att hela 78 procent gör någonting annat under reklamavbrottet. En av de som satsat på shoppable ads är tv-nätverket NBC som nyligen anlitade PayPal-plattformen One Platform Commerce där publiken kan göra köp direkt utan att skickas till tredje-parts-sajt. Helt kört är det dock inte. 49 procent säger till exempel att de mest troligt skulle interagera med en annons om de fick en rabatt av något slag. Om man får välja anser också majoriteten av de svarande att annonserna ska komma innan programmet istället för mitt i.

Tiktok gör sin första kampanj någonsin
Den sociala medieplattformen Tiktok släpper en kampanj inför sommarens fotbolls-EM där de firar comebacken av live-fotboll för publiken. Reklamfilmen har gjorts av Dark Horses och är den första från varumärket. Den kommer gå stort i TV och sociala medier, skriver Campaign. Just fotbollscontent har växt snabbt på TikTok där hashtagen #football har över 118 miljarder visningar. Filmen visar bland annat viktiga ögonblick ur EM-historien och blandas med nuvarande fotbollsklipp som florerar på TikTok.

Instagram lanserar statistik för live-video
Instagram gör det nu möjligt för användare som har ett företags- eller kreatörskonto på plattformen att få tillgång till statistik för livevideo och Reels. Det skriver Engadget. På Reels, där användare spelar in 15 sekunder långa videoklipp som delas i flödet eller Stories, kan man få siffror på visningar, lajks, delningar och kommentarer på sina inlägg. Livevideo, som funnits på plattformen ett bra tag, visar bland annat kommentarer och delningar. Statistiken kommer framöver även att komma åt via desktop.

Youtube-succén såld för sex miljoner
Du har säkert suttit och fnittrat över den virala Youtube-filmen ”Charlie bit my finger”, där lillebrorsan Charlie biter sin äldre bror Harry i fingret varav han utbrister de kända orden. Klippet som lades upp första gången 2007 har idag runt 880 miljoner visningar. Familjen har nu auktionerat ut Youtube-videon som en NFT – vilket är en form av kryptoteknik – och det kommer sedermera att tas ned från plattformen i och med det nya ägandeskapet. Den eller de som lade vantarna på filmen fick betala 760 000 dollar, cirka 6,3 miljoner kronor. Just NFT har exploderat de senaste åren som ett nytt sätt att tjäna pengar för några av de första stjärnorna på internet. Flera viralklipp har bland annat gett upphov till memes.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.