Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Här är Sveriges bästa Youtube-kampanjer – alla vinnare i Youtube Works

Publicerad: 8 Juni 2020, 06:17

Volkswagen är storvinnare i Youtube Works med ”The no show room”.

Den svenska upplagan av kommunikationstävlingen Youtube Works har avgjorts för andra gången, Facebook-finaniserade forskare uppmanar Mark Zuckerberg att stoppa Trump och Guldbrev stäms för vilseledande marknadsföring. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

KonsumentombudsmannenMark ZuckerbergYoutubeKonsumentverketVolkswagenDonald TrumpRedditFacebook

Youtube Works är en global kommunikationstävling som för andra gången genomförs i Sverige, och syftar till att lyfta och hylla varumärken och kampanjer som använt plattformen på ett smart, engagerande och effektivt sätt. Tävlingen avgjordes i fredags under en digital gala, i samarbete med Sveriges Annonsörer och 100Wattaren. Se alla vinnare nedan. 

Creative Innovation
Volkswagen - The No Show Room
Motivering: ”The No Show Room utmärker sig genom att hitta kreativa vinklar på sin kommunikation som skapar synergier och gör att samspelet mellan kanaler är till den närmaste total. Genom att väl integrera Youtube-specifika moment i helheten har vinnaren nyttjat mediets egenskaper till fullo. Helheten är snyggt förpackad och har med lika vackra resultat genererat enastående effekt”. 

Media Innovation
Norrlands Guld – Ölavtalet
Motivering: ”Genom att uppmärksamma en banal vardagssituation och förvandla den till något betydligt större har Norrlands Guld på ett fantasifullt sätt skapat kommunikation som inte bara engagerar i den digitala världen men även den fysiska. En resultatrik kampanj är en perfekt balans mellan humor och allvar, något värt att tala om i lunchrummen, på fikarasterna - eller varför inte över en öl?”

Force for good
Apotek Hjärtat – A Hard Pill to Swallow
Motivering: ”Med ett ärligt och transparent sätt att vända ut och in på sin egen industri och skapa initativ för förändring på riktigt, berör A Hard Pill to Swallow från start till mål, och där man engagerar tittare att se hela filmen – perfekt för plattformen Youtube. I en kategori där det är svårt att göra något annorlunda än konkurrenterna så blir det lättare att välja med hjärtat”. 

Action Driver
Norrlands Guld – Ölavtalet
Motivering: ”Norrlands Guld utmärker sig genom sitt sätt att ta en kampanj från en kreativ idé till handling. Genom att använda sig av Youtube-plattformens många olika produkter och verktyg för både optimering och uppföljning har man lyckats påvisa fantastisk affärsnytta i en väldigt tuff bransch”.

Best Leverage of Youtube Culture
Subway Supreme Vegan Launch
Motivering: ”Subway har lyckats få ut sitt produktbudskap genom att på ett naturligt och trovärdigt sätt nyttja storheten i Youtubekulturen, genomfört med både humor, personlighet och äkthet vilket gör att resultatet och måluppfyllandet blir lika medryckande som budskapet”. 

Winning Hearts
Klarna - Get Smooth
Motivering: ”I en kategori där hårda siffror och rationella argument brukar råda har detta bidrag hittat en helt egen väg, där känslan och upplevelsen fäller avgörandet – ett uttryck som förmedlar och dramatiserar kundnyttan på ett tydligt sätt och där man dessutom lyckas bli omtalad och delad över hela världen”. 

Grand Prix
Volkswagen - The No Show Room
Motivering: ”Med en kampanj som sömlöst kombinerat Youtube och andra kanaler för att skapa en stor upplevelse för användarna har Volkswagen engagerat och överraskat, och utmanat sin egen kategori. En kampanj som tagit med människor på en resa genom det digitala landskapet och den svenska vintern, och lockat dem till att pausa och studera varje millisekund av kampanjens filmer i jakten på nya ledtrådar”.

Forskare uppmanar Zuckerberg att stoppa Trump
Mer än 140 Facebook-finansierade forskare går nu samman i ett brev till Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg där de uppmanar honom att inte tillåta president Donald Trump att använda plattformen för att sprida desinformation. Det skriver The Guardian. Gruppen består bland annat av över 60 professorer på ledande forskningsinstitut och Nobelvinnare. I brevet uppmanar de Zuckerberg att överväga att införa striktare regelverk vad gäller desinformation och splittrande språkbruk som ”skadar människor”, särskilt med tanke på den rådande situationen med Black Lives Matter-rörelsen.  

Här är alla som var nominerade. 

Facebook vill hjälpa grupper hantera Black Lives Matter-frågan
Facebook har publicerat nya rekommendationer som syftar till att hjälpa admins för Facebookgrupper att hantera Black Lives Matter-frågan. Det skriver The Verge. Grupper är en väsentlig del av Facebooks affärsstrategi, men en stor del av dessa har haft svårigheter med att navigera i frågan vilket lett till att admins och moderatorer har hanterat utmaningarna med att radera inlägg som de uppfattar som ”politiska”. Det har i sin tur lett till att många användare lämnat grupper de varit medlemmar i i åratal. Bland Facebooks rekommendationer finns uppmaningar till admins att utbilda sig själva i frågan samt skapa listor över ämnen som inte är okej att diskutera i gruppen. Läs rekommendationerna i sin helhet här

Lämnar Reddits styrelse för att göra plats för svarta
Reddits medgrundare Alexis Ohanian, som är gift med tennisproffset Serena Williams, har valt att lämna sin plats som medlem i bolagets styrelse – och uppmanar styrelsen att ersätta honom med en svart person. Det skriver BBC. Alexis Ohanians beslut följer flera dagars protester mot polisbrutalitet och rasism i USA. I en serie tweets säger Alexis Ohanian att han lämnar styrelsen som ”en pappa som måste kunna svara sin svarta dotter när hon frågar: 'Vad gjorde du?'”.

Guldbrev stäms för vilseledande marknadsföring
Konsumentombudsmannen (KO) stämmer Guldbrev AB för vilseledande uppgifter om priset på guld, skriver Expressen. KO yrkar att Patent- och marknadsdomstolen vid vite förbjuder Guldbrev att marknadsföra sin produkt på en rad punkter som man menar är direkt vilseledande och ibland saknar förankring i verkligheten. Ett vite kommer i så fall att ligga på 1–3 miljoner kronor. Konflikten handlar bland annat om att Guldbrev inte är bunden vid den prislista som man själva publicerat på sin hemsida.

– Deras marknadsföring är så vilseledande att att så många blir lurade av den. Vi har fått ta emot så många anmälningar och de har inte gjort några direkta ändringar av vikt i alla fall. Det ser lika illa ut fortfarande, säger processrådet Pär Magnusson. 

Guldbrev AB har bemött anklagelserna och säger att informationen de fått via Konsumentverker är att ”mindre än en promille meddelat att de är missnöjda”.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.