Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Här är vinnarna från årets Roygalan

Publicerad: 7 maj 2021, 06:29

Vinnarna från Giants & Toys. Regiassistent Lucia Haag, regissören Sara Haag och Tilde Franzén, vd och exekutiv producent på bolaget.

Sara Haag och Giants & Toys tog storslam på Roygalan, Ikea är Sveriges mest populära arbetsplats och Twitter lanserar dricksfunktion. Det och mer i veckans sista morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

RoygalanSara HaagGiants & ToysSocial Club

Igår gick årets Roygalan av stapeln, tävlingen som utser Sveriges bästa reklamfilm och reklamfilmsregissörer. Priset som årets bästa reklamfilm gick till Systembolagets ”No no”, producerad av Social Club i regi av Jesper Ericstam. Idén bakom filmen kom från Nord DDB.

I de två övriga kategorierna, galan hölls i år i något nedbantat format, så tog Sara Haag och Giants & Toys storslam. Haag utsågs både till Sveriges bästa reklamfilmsregissör och den som regisserat 2020 års roligaste reklamfilm – ”Ursäktsarkivet” för Röda korset.

– Stort grattis alla vinnare och alla nominerade! Sverige är i absolut framkant när det gäller rörlig bild och reklam och det har som vanligt varit en sann ynnest att få ta del av alla bidragen. Att en kvinna tog hem några av reklamsveriges absolut tyngsta priser är ju roligt och självklart viktigt ur ett jämställdshetsperspektiv säger Cornelia Opitz, ordförande för Film&TV-Producenternas reklamfilmssektion.

– Det är många bitar som ska falla på plats för att en reklamfilm ska nå ut och beröra. Därför är det extra kul att se vad de skickliga kreatörerna som har varit med och tävlat i årets Roygala har åstadkommit under året som har gått. Jag brukar säga att jag älskar reklam, och när jag ser årets vinnare påminns jag verkligen om varför jag gör det, säger Malin Häger, försäljningsdirektör reklam Norden, TV4 Media.

Årets bästa Reklamfilm

Vinnare: Social Club – ”No No” för Systembolaget

Juryns motivering: ”Ilska, skratt, besvikelse, frustration men kanske framförallt kärlek och omtanke. Den här filmen lyckas klämma in allt detta på bara 45 sekunder. Dessutom med ett otroligt skarpt öga för casting, kostym och locations som ger filmen en trovärdighet utöver det vanliga. Ibland är ett nej det finaste du kan ge, men i årets Roygala blir det ett rungande ja!

SILVER:

Giants & Toys – ”Ursäktsarkivet” för Röda Korset

New Land - ”Amazon X Dante Heartbeats” för Hjärtebarnsfonden

BRF - ”Tillsammans igen” för Cancerfonden

Årets bästa Reklamfilmsregissör

Vinnare: Sara Haag för Ursäktsarkivet/ Willys jul/Festival

Juryns motivering: ”Med en otrolig skärpa i detaljer och en känsla för timing i världsklass uppvisar vinnaren i alster efter alster att film med komedi som kärna är ett av de starkaste uttrycken inom reklamfilm. Komedi som uttrycksform är kanske den svåraste av balansgångar, oftast på slak lina. Årets regissör visar tydligt att vägen till ett lyckat slutresultat inte är en tillfällighet utan resultatet av minutiöst arbete i alla steg.

Årets roligaste reklamfilm

Giants & Toys – ”Ursäktsarkivet” för Röda Korset

Juryns motivering: ”Ett manus som i fel händer skulle kunna falla pladask, men som här tar tittaren på en underhållande resa fylld av komik i allt från manus och dialog till casting och knivskarpa prioriteringar och timing i klippning. Ett lysande exempel på en film som troligen var bra redan på idéstadium men som i sann Roy-anda slog ut i full blom i händerna på denna fantastiskt talangfulla regissör.

Ikea är Sveriges mest populära arbetsgivare

För andra året i rad toppar Ikea Kantars mätning över Sveriges mest populära arbetsgivare, en mätning som görs på uppdrag av bemanningsföretaget Randstad. På andra plats kommer det endsat fyra år gamla varumärket Essity, som tidigare var en del av SCA. På förra årets mätning placerade sig bolaget inte ens på topp 10. På tredje plats hittar vi Sveriges Radio. De två bolag som åkt ut från topp tio-listan är Polisen och Försvarsmakten.

I undersökningen får respondenterna ranka landets 150 största arbetsgivare.

Topp tio (föregående år):

1. Ikea (1)
2. Essity (ny)
3. Sveriges Radio (5)
4. Volvo Cars (2)
5. Försvarets Materielverk (ny)
6. EY (ny)
7. Södra Skogsägarna (ny)
8. CGI (ny)
9. Volvo Group (3)
10. Systembolaget (ny)

Twitter lanserar dricksfunktion

Även om det naturligtvis finns en hel del personligt varumärkesbyggande på Twitter är plattformen till mångt och mycket fri från sponsrade inlägg och influencers. Nu lanserar dock techbolaget en dricksfunktion som gör att användarna kan tjäna pengar på sina tweets. Användare kan dricksa varandra genom en knapp på profilsidan och behöver således inte lämna Twitter för att dricksa. Pengar skickas via plattformar som Cash app, Patreon och Bandcamp (inriktat på musiker reds. anm).

Funktionen är inledningsvis begränsad till engelskspråkiga användare, det rapporterar Engadget.

Ed Sheeran kliver in som huvudsponsor för fotbollslag

Artisten Ed Sheeran har varit Ipswich-supporter hela sitt liv. Nu uppfyller han många supporters drömmar genom att kliva in som huvud- och tröjsponsor för sin klubb. Nästa säsong kommer laget, som huserar i den brittiska tredjedivisionen, att spela med albumtiteln ”+-=÷x” och information om Sheerans turné på bröstet, det rapporterar The Guardian.

Sheeran syns ofta på lagets hemmamatcher och säger att sponsorskapet är ett sätt för honom att ge tillbaka till klubben han stöttar. 

Även om det är ovanligt är det inte första gången en musiker sponsrar ett brittiskt fotbollslag. Under 90-talet sponsrade Wet Wet Wet under flera år skotska Clydebank och under 00-talet sponsrade det Fatboy Slim-ägda skivbolaget Skint Records klubben Brighton. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.