Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Hon blir ordförande för ICC Sveriges kommitté för marknadsföring

Publicerad: 21 oktober 2021, 06:34

ICC:s svenska kommitté har utsett en ny ordförande, Tranemos kommunpoet kan vara en pr-succe, och nu kan artister integrera sin merch-försäljning på Spotify. Allt detta i morgonens svep.


Det blir Maria Mossenberg, L'Oreal Norden, som tar ordförandeklubban i ICC:s svenska kommitté för marknadsföring. Det huvudsakliga uppdraget är att se till att ICC:s regler för reklam och handelskommunikation uppdateras och och utvecklas. Dessa regler ligger bland annat till grund för Reklamombudsmannens bedömningar.

På den svenska kommitténs initiativ pågår just nu en uppdatering av ICC:s hållbarhetsbilaga, något som kan se till att företag har tydligare regler att förhålla sig till när det kommer till att kommunicera sitt hållbarhetsarbete.

– Hållbarhet har blivit en viktig fråga i företagens konversation med intressenterna, och det är nödvändigt att tydliggöra spelreglerna för hur man kommunicerar kring sina miljömässiga och sociala åtaganden. Den uppdaterade hållbarhetsbilagan lär tas i bruk runt årsskiftet, säger Maria Mossenberg i ett pressutskick.

Gjorde Tranemo ett smart pr-drag med kommunpoeten?
När nyheten briserade väcktes det stor debatt. Tranemo anställer en kommunpoet, något som kostade 900 000 kronor i kulturbidrag. Åsikterna har gått isär och många har sett det som ett slöseri med skattepengar. Men det kan också vara ett smart sätt att göra reklam för kommunen, skriver DN:s Marcus Bornlind

”Poeten Jimmy Alm från byn Uddebo värvades förmodligen inte för att dikta om traktens textilindustri och myrmarker i pr-syfte, men hans ettåriga projektanställning som kommunpoet i Tranemo är likväl en publicitetsseger av Guds nåde,” skriver Bornlind i en krönika. 

Lego ändrar sin marknadsföring och blir könsneutralt
Företaget berättar om valet för danska TV2. Efter att en studie visat att föräldrar i hög grad upprätthåller könsroller för sina barn, om än omedvetet. Till exempel tenderar föräldrar att uppmuntra sina döttrar att vara konstnärliga, medan sönerna uppmuntras till mer logiska uppgifter, som programmering.

Lego kommer i fortsättningen sluta marknadsföra sig designat till flickor eller pojkar, och kommer i stället dela upp sina produkter efter intresseområden, lekmönster och ålder.

Shopify kommer till Spotify
Funktionen kommer göra det möjligt för musiker att marknadsföra sin merchandise direkt i Spotify-appen, skriver Adage

– För många fans är Spotify den primära plattformen dä man tar del av en artists musik, och nu kan vi ge musiker ett nytt sätt att kapitalisera på det, säger Camille Hearst, chef över Spotify for Artists, i ett uttalande.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.