Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Hon blir vd för Sveriges Kommunikatörer

Publicerad: 11 januari 2022, 07:16

Foto: Hamid Ershad Sarabi

Sveriges Kommunikatörer får en ny vd, en integritetsfunktion för Ios kritiseras av teleoperatörer, och cancel culture skrämmer inte varumärkena. Det och mer i tisdagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Sveriges KommunikatörerAppleCancel cultureTikTok

Hanna Brogren, tidigare vd för Sveriges Kommunikatörer, meddelade i juli att hon skulle gå vidare till Region Stockholm. Nu har organisationen utsett hennes efterträdare, och det blir Caroline Thunved. Caroline Thunved kommer senast från rollen som kommunikations- och insamlingschef från Rädda Barnen. I ett pressmeddelande kommenterar hon rollen så här:

– Framtidens kommunikatör förväntas ha alltmer bredd i sitt kunnande, men samtidigt spetskompetens inom det som i dag trendar. Det är utmaningar som jag vill vara med och driva på genom Sveriges kommunikatörer.

Apples integritetsfunktion kritiseras
Teleoperatörer som Vodafone och T-Mobile kritiserar funktionen ”Private Relay”, som låter Ios-användare dölja sin sufringhistorik i webbläsaren Safari. Funktionen lanserades med Ios 15 och är ännu i beta-stadiet. Enligt teleoperatörer, som Vodefone, T-Mobile och Telefonica, fungerar det som en VPN. Detta hindrar operatörer från att få tillgång till information som krävs för att skapa stabila nätverk, hävdar dem. Dessutom skriver operatörerna att det underminerar Europeisk digital suveränitet, skriver Cultofmac.

Men Cultofmac menar att kritiken främst kommer från att man hindras göra riktad reklam, eftersom ingen, inte ens Apple, vet vilka hemsidor som användare besöker när Private Relay är aktiverat. 

Företag skräms inte av ”cancel-culture”
Detta enligt en studie genomförd av Forrester. Enligt studien så är 55 procent av vuxna online villiga att bojkotta ett varumärke som medvetet använder oetiska affärsmetoder. Men trots att ”cancel culture” är ett fenomen som har vuxit de senaste åren, inte minst på sociala medier, tror så många som 59 procent av chefer att det inte kommer påverka deras varumärke, det skriver Adage. 57 procent tror inte heller att hotet av att bli ”cancelled” påverkar varumärkets försäljning.

Enligt Forrester är personliga varumärken mer i riskzonen när det kommer till cancel culture. Samtidigt, skriver Mike Proulx, vice president och forskningschef på Forrester, är företag inte immuna för effekten.

LÄS OCKSÅ: Så blev cancel culture ett fenomen – och så formar det en ny värld för varumärken 

Tiktok satsar på OOH i USA
I samarbete med streamingföretaget Atmosphere kommer Tiktok lansera OOH-versioner av sitt innehåll, det rapporterar Marketingdive. Atmosphere levererar content till tv-skärmar på restauranger, i väntrum och gym, bland annat. Tjänsten är helt finansierad av annonsintäkter. Samarbetet innebär att man skapar en dedikerad kanal för innehåll som passar i dessa miljöer, och är en del av Tiktoks satsning på att bredda sin målgrupp. 

'Puppy Bowl' får NFT:er
Puppy Bowl anordnas av Animal Planet i samband med Super Bowl, som förutom sitt sportsliga innehåll uppmärksammas för de dyrköpta reklamspottar som kan köpas i sam band med programmet. Nytt för i år är att Puppy Bowl får NFT:er, något som man hoppas ska öka engagemanget för eventet. En del av intäkterna kommer gå till djurrättsgrupper, skriver Adage

LÄS OCKSÅ: Resumés guide till Super Bowl 2021 – här är alla reklamfilmer, höjdpunkter och snackisar 

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.