Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Hövding ändrar sin marknadsföring efter krock

Publicerad: 6 December 2019, 07:39

Hövding ändrar sin marknadsföring efter en granskning av säkerheten, Hannah & Amandas konkurs granskas och Facebook stämmer kinesiskt bolag för annonsbluff. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Artificiell intelligensFacebookAmanda SchulmanHövdingHannah WidellHannah & Amanda

Cykelairbagsbolaget Hövding påstår att deras produkt är åtta gånger säkrare än traditionella hjälmar. Men efter att en 30-åring krockat utan att hjälmen löstes ut har Danmarks Radios program Detektor granskat påståendet. Hövding hänvisar till en vetenskaplig studie från Stanford, men när Detektor frågar dessa forskare säger de att man inte kan dra slutsatsen att Hövding är åtta gånger säkrare än en traditionell hjälm, trots att produkten klarade sig bäst i ett test som genomfördes 2016.

Nu säger Hövdings vd Fredrik Carling att bolaget kommer att ändra på sin marknadsföring för att undvika missförstånd. Det skriver Sydsvenskan.

Ännu en artificiell influencer är född – denna gång från Essence
”Kenna” heter den senaste i raden artificiella influencers som kommer från varumärken. Det är kosmetikbolaget Essence Cosmetics som ligger bakom Kenna, som såg dagens ljus i onsdags, då ”hon” postade sitt första inlägg på Instagram. Kenna ska vara en ambitiös 21-årig kvinna som följer de senaste makeup-trenderna. Essence Cosmetics tycker också att det är viktigt att ”hon” bryr sig om saker som man anser präglar generation Z, som exempelvis klimatfrågan. Tidigare artificiella influencers som slagit sig igenom bruset är Lil Miquela (1,8 miljoner följare), Shudu (195 000 följare) och KFC:s egen grundare återuppstådd: Colonel Sanders. Hittills har Kenna endast lyckats skrapa ihop 184 följare på sitt Instagramkonto. Är världen möjligtvis mätt på influencerbotar?

Hannah & Amanda granskas av konkursförvaltaren
Tidigare i höstas försattes Hannah Widell och Amanda Schulman tre skönhetsbolag (ASHW Concept Store Beauty & fashion, ASHW Concept Store Beauty och ASHW Concept Store Fashion) i konkurs. Detta på grund av att systrarnas satsning på skönhetssalonger hade havererat.

Nu misstänker konkursförvaltaren Gustav Kling att fordringsägarna har gått miste om pengar. Bakgrunden är att Hannah Widell och Amanda Schulman bara några dagar innan konkursen ska ha lyft ut klädmärket Daisy Grace verksamhet ur konkursboet. Detta genom en så kallad inkråmsaffär, där majoriteten av köpeskillingen kvittades mot tidigare skuld i till ett annat bolag systrarnas koncern. Konkursförvaltaren misstänker nu att den transaktionen kan ha trängt sig före i kön av andra fordringsägare. Det skriver Breakit.

Sajten har sökt Hannah Widell som inte vill svara på några frågor, utan hänvisar till Karolina Roslund som är vd på Perfect Day Media. Hon i sin tur säger sig välkomna en grundlig utredning från konkursförvaltaren och vill inte kommentera mer förrän detta är klart.

PewDiePie mest populär på Youtube
Felix Kjellberg
, eller PewDiePie som han heter på Youtube, är den mest populära personen på plattformen. Han har över fyra miljarder visningar på sina klipp i år, enligt Youtube. Han är också den person med flest prenumeranter, 102 miljoner stycken. Detta släpptes i samband med Youtubes årliga ”Rewind”-video där plattformen tittar tillbaka på året som gått.

Facebook stämmer kinesiskt bolag
Två privatpersoner och ett kinesiskt bolag är nu stämda av Facebook, som menar att de missbrukat annonsplattformen genom att publicera annonser som lurat användare att installera en skadlig kod. Bolaget i fråga är Ilikead Media International Company, som är baserat i Hongkong. Bland annat ska bolaget ha använt sig av kändisar för att få användare att klicka på annonserna, vilket genom skadlig kod har lett till att fler annonser har visats. Det skriver Cnet.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.