Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Morgonsvepet

Ikea ändrade sin logga – för samarbete med Louis Vuittons cd

Publicerad: 4 November 2019, 07:26

Så här såg det ut vid Ikeas butik i London i helgen.

Foto: Ikea UK

Ikea ändrade loggan för första gången, 80 procent av byråjobben har påverkats av AI 2030 och Google knäpptysta i debatten om politiska annonser. Det är några av nyheterna i helgsvepet.


Ämnen i artikeln:

KommunikationsbranschenMarknadsföringIKEALoggaMorgonsvepet

Det är inte ofta Ikea förändrar sin kända logga. Men i helgen hände det. Många undrade i helgen varför Ikea hade satt citationstecken runt sin butikslogga på en butik i London. Detta markerar starten för ett samarbete med Louis Vuittons creative director Virgil Abloh där hans design kommer säljas i butik, skriver Adweek. Abloh är känd för att använda citationstecken i sina designer och har gjort det flera gånger hos Louis Vuitton sedan han började där 2018. Byrån bakom kampanjen är Mother London. 

Rapport: AI har förändrat majoriteten av byråjobben 2030
En ny rapport från Forrester spår att 80 procent av byråjobben kommer ha transformerats och påverkats med hjälp av AI 2030. Skiftet börjar nästa år, skriver AdAge. Det kanske låter som att kreatörernas jobb kommer försvinna, men så är inte fallet, istället kommer AI förbättra arbetskraften. Detta innebär att ledare för kreativa byråer kommer integrera datadrivna metoder allt mer i den kreativa processen.

Google tyst i debatten om politiska annonser
Inför det amerikanska presidentvalet 2020 har debatten kring politiska annonser och techbolagens roll blåst upp rejält. Twitter förbjöd i förra veckan politiska annonser på plattformen, medan Facebook sedan tidigare har försvarat beslutet att inte faktachecka annonser. Från Googles håll däremot har det varit knäpptyst, något som bland andra CNBC nu uppmärksammar. Donald Trump är den största politiska annonsören på Google och har pyttsat in över åtta miljoner dollar här. Totalt har Google mottagit 121,9 miljoner dollar för 168 000 politiska annonser bara i USA sedan maj 2018. Google har inte velat kommentera artikeln.

Twitters annonsförbud ingen ”big deal” för annonsörer
De enda som tycks berörda av Twitters förbud mot politiska annonser är de politiska annonsörerna själva, enligt Adweeks rapportering. ”Annonsörer måste anpassa sig, men det är inte ett dödligt slag”, säger en av dem. ”Twitter kanske har haft publiken, men resultatet var aldrig bra”, säger en annan. Andra menar att targeting är ett av de större problemen plattformen lider av.

Evan Spiegel: ”Rätt beslut med redesign”
Snapchat som har haft ett par tuffa år med konkurrens från bland annat Instagram gjorde om appen helt i fjol. Det var rätt beslut, enligt vd:n och grundaren Evan Spiegel, som säger att man efter nyår för första gången kommer redovisa ett kvartal med vinst. Enligt honom lägger nu användarna bland annat 40 procent mer tid på att titta på betalinnehåll i Snap.

Från GroupM till Adverty
Kenny Spångberg
, tidigare chef för digitala produkter och partnerskap vid GroupM, rekryteras till Adverty och tjänsten som Chief Revenue Officer, enligt ett pressmeddelande. Adverty är en plattform för reklamlösningar inom spel och e-sport. Hans fokus blir nu att rulla ut lösningen globalt. Kenny Spångberg har även en bakgrund som nordisk direktör på Google Doubleclic, medgrundare av Smartclip och programmatic-chef på Widespace.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.