Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Ikea-kampanjen låter kunder betala möbler med restid

Publicerad: 14 Februari 2020, 07:24

Foto: GettyImages

Ikea använder Google Maps på nytt sätt, amerikanske presidentkandidaten anlitar influencers och Heinz kapar hälften av byråerna. Det är några av nyheterna i fredagssvepet.


Ämnen i artikeln:

MorgonsvepetIkea

Ikea har släppt en kampanj i Dubai där de låter besökare betala möbler och inredning med sin restid till butiken. Det ska alltså fungera som en slags belöning för att de tagit sig till varuhuset. Det nya konceptet heter ”Buy with your time” och restiden bevisas för personalen genom Google Maps. Enligt Engadget är en timmes resa värd 28 dollar. En Billybokhylla exempelvis kräver en nära två timmars resa. Det är ännu oklart om de planerar att rulla ut konceptet i resten av världen – eller om det är just Dubais unika ekonomi som fungerar i detta fall.

Presidentkandidaten anlitar influencers för memes
Den demokratiske presidentkandidaten Mike Bloomberg betalar influencers för att posta bland annat memes för hans kampanj 2020. Enligt en talesperson ska han ha anlitat Jerry Media (ja, det var de som hjälpte kaosartade Fyre Festival!) för att posta satiriska memes om honom själv. Det ska gå till så att influencers får ett direktmeddelande från Mike Bloomberg där det bland annat står att han är den coola kandidaten och som inkluderar virala klipp med rivalen Bernie Sanders. Profilerna har flera miljoner följare. Posterna kan avslutas med ”Ja, det här är sponsrat av @mikebloomberg”. Mike Bloomberg ska även ha approachat mikroinfluencers som får skapa sponsrat innehåll till en summa av 150 dollar. I Sverige har diskussionen om politiska partier ska anlita influencers varit uppe på tapeten flera gånger. Bland annat kom det fram att Socialdemokraterna erbjöd influencers 4000 kronor för inlägg på Instagram.

Heinz halverar byråsamarbetena och öka medieinvesteringarna
Kraft Heinz vill dr ner rejält på antalet byråer, bland annat kreativa och design, och öka sina medieinvesteringar med 30 procent efter ett tufft år. De har idag relationer med 36 olika byråer, vilka ska droppa till 19. Byråerna har inte nämnts vid namn, enligt Adage.

Facebook lanserar en Pinterest-klon
Facebook har i tysthet lanserat en app som liknar Pinterest, enligt The Information. Det handlar om fotoappen Hobbi där användarna kan ”fånga och organisera sin kreativa process på bild” i olika projekt, såsom bakning, matlagning, konst, fitness eller inredning. Appen ska vara gjord av det kallade experimentteamet som introducerades förra sommaren för att utveckla appar utanför Facebooks kärnvarumärken. Hobbi har släppts i iOS i Colombia, Belgien, Spanien och Ukraina och än så länge finns ingen information huruvida den kommer till Sverige.

Så påverkas kinesiska byråer av coronaviruset
Coronavirususet innebär att flera kinesiska byråer släpar efter med oklara effekter, skriver Adweek. IPG har meddelat att deras 2 500 anställda i Kina jobbar hemifrån – och framtiden är osäker. Hylink är en annan byrå som har sett ett stort tapp i aktivitet eftersom kunderna verkar ”vänta ut stormen”. Vd:n beräknar att cirka 80 procent av den digitala annonseringen i Kina har bytts ut mot information från regeringen kring coronaviruset. Dessutom gapar appar som Weibo, Kinas mest populära meddelandeapp, tomma på annonser. På Wieden+Kennedy i Shanghai har man stängt ner tillfälligt, men öppnar på måndag. Man ska då dela ut munskydd och virusinformation.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

MorgonsvepetIkea

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.