Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

IKEA satsar allt på hållbarhet i kampanj för USA-marknaden

Publicerad: 28 Januari 2020, 07:38

Syftesdrivet är inte dött för IKEA, Super Bowl annonsörerna pausar sin annonsering och bättre kultur på byrå än inhouse. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Det är tio år sedan Ogilvy tog hem IKEA som kund, nu har vi en tid där syftesdriven kommunikation praktiskt taget har blivit en egen genre. Möbeljätten, som förstås har enorma utmaningar med att ställa om till hållbar en hållbar, produktion, distribution och affärsmodell kommunicerade för två år sedan målet att bli klimatpositiva 2030 bland annat genom att investera i grön energi (varumärket har bland annat planterat 2,8 miljoner träd sedan 1998 och minskat sin klimatpåverkan genom att låta 60 procent av produkterna tillverkas i återanvänt material. Kommunikationen har i en stor utsträckning fokuserats till varumärkets plats i människors liv, liksom i Sverige där man i september gjorde ett uttag i ”Där livet händer” kopplat till hållbar konsumtion. Nu lanserar IKEA kampanjen ”Why we make” för den amerikanska marknaden som lyfter fram företagets hållbarhetsarbete med tydligt syftesdrivet budskap. Den 60 sekunder långa filmen 

– Vi tar det ett steg längre den här gången genom att prata om vad vi är som varumärke och företag, och hur syftet att skapa ett bättre vardagsliv är allt vi gör, säger Shideh Hashemi, IKEA:s landschef i USA till AdWeek.  

Super Bowl-annonsörer pausar marknadsföringen efter Kobe Bryants död
Efter basketikonen Kobe Bryants tragiska död i söndags väljer flera varumärken som köpt utrymme i Super Bowl att pausa sin annonsering inför söndagens match. P&G-varumärket Olay, Pop-Tarts, Avocados from Mexico och Mountain Dew är några av annonsörerna som valt att trycka på stoppknappen. Planter's som i förra veckan lanserade en reklamfilm där de tog död på sin maskot Mr. Peanut har fått oväntad kritik i sociala medier sedan filmen sammanträffade med helikopterkraschen. Nu väljer annonsören att pausa kampanjen. Det skriver AdAge.

Studie: Bättre kultur på byråer ändå inhousebyråer
Anställda på reklambyråer upplever att kulturen på arbetsplatsen är bättre än anställda hos varumärken det visar en ny studie i Storbritannien som bland annat tittat på hur arbetsgivarna lever upp till förväntan och drivkrafter hos de anställda. Studien har tagits fram i samarbete mellan Oystercatchers and Campaign. I studien upplevde flera respondenter inhousesidan ett problem med silotänk, hierarki, kortsiktighet, och byråkrati.

Allt mer positiv rapportering av SD och V i media
Medierapporteringen ökar kring Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet, det visar Mediemätaren som Sifo tar fram för Ekots räkning. Tendensen är densamma för radio, tv och tidningar även i sociala medier och bevakningen är i huvudsak positiv för båda partierna. I synnerhet är det rapporteringen kring SD som har ökat. Ett exempel är Jimmie Åkesson som hörs dubbelt så ofta i radio nu jämfört med under hösten. Socialdemokraterna är den stora förloraren i mätningen är, fortsatt mest omtalat men tonen är tydligt negativ. Mätningen baseras på perioden oktober till december 2019.

Rosengren utmanar Lind på tv-debatt om tv-bråket
 Den tidigare ministern Björn Rosengren tycker det är oacceptabelt Telia ”gör TV4 till en statligt ägd betalkanal”. Det skriver den tidigare näringsministern på DI Debatt. Björn Rosengren skriver att kulturminister Amanda Lind har duckat frågan flera gånger. Nu utmanar han ministern på en direktsänd tv-debatt ”och helst då i en kanal som är öppen för alla”, skriver han. Där vill han få svar på frågan om hon och staten anser att Telia bör låsa in TV4 för de egna kunderna?

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.