Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Ikea uppmärksammar HBTQ-rörelsen i coronatider

Publicerad: 20 Maj 2020, 05:39

Ikeas kampanj ”Be someones home” lanserades på Internationella dagen mot homofobi.

Foto: Skärmdump Youtube

Ikea uppmärksammar Internationella dagen mot homo-, bi- och transfobi med ny global kampanj, Facebook satsar på e-handel för att möta coronapandemin och fortsatt mörkt i den svenska handeln. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

E-handelSpotifySvensk HandelFacebookIkea

Den svenska möbeljätten Ikea lanserar en ny global kampanj med syfte att stödja HBTQ-rörelsen. Det skriver Adweek. Kampanjen går under namnet ”Be someones home” och har budskapet att alla människor förtjänar att ”känna sig som hemma”. I reklamfilmen (se nedan) vill Ikea skildra hur känslan av trygghet och säkerhet är det som skapar känslan av att vara hemma. 

Kampanjen, som först lanserades i Italien för att uppmärksamma Internationella dagen mot homo-, bi- och transfobi, är framtagen av byrån We Are Socials Milankontor. I ett uttalande säger byrån att kampanjen adresserar det faktum att många HBTQ-personer möter diskriminering i det dagliga livet, vilket riskerar att skapa en känsla av isolering som ofta även dröjer sig kvar i det egna hemmet. Då miljontals människor världen över nu spenderar mer tid än någonsin mellan hemmets fyra väggar på grund av coronapandemin, uppmuntrar Ikea-kampanjen människor att anstränga sig lite extra för att få HBTQ-personer att känna sig trygga. 

”Be someones home” kommer gå på 25 marknader, förutom i Italien även i bland annat USA, Storbritannien, Indien och Kanada. 

Facebook satsar på e-handel för att möta coronapandemin
I syfte att möta utmaningarna som coronapandemin innebär tar Facebook ett nytt, stort steg in i e-handeln och hoppas förvandla sin plattform till en shoppingdestination på högsta nivå. Det skriver The Verge. Satsningen kallas ”Shops” och genom den nya tjänsten kommer företag kunna lansera onlinebutiker gratis på Facebook och Instagrams plattform. Butikerna kommer drivas tillsammans med tredjepartsaktörer, bland annat Shopify, Bigcomerce och Woo.

Facebooks vd Mark Zuckerberg gick ut med nyheten i en livestream, där han bland annat sa att en utökad e-handel kommer vara viktig för att bygga upp ekonomin under dess att pandemin fortlöper. 

– Om du inte fysiskt kan öppna till butik eller restaurang kan du fortfarande ta emot beställningar online och skicka dem till människor. Vi ser att många småföretag som aldrig har haft onlineverksamhet gå online för första gången, sade han. 

Fortsatt mörkt i den svenska handeln
Coronakrisen slår som känt hårt mot handeln och det tuffa läget fortsätter, visar färska siffror från arbetsgivarorganisationen Svensk Handels Handelsbarometer för maj månad. Trots att sällanköpshandeln återhämtar sig något från bottensiffrorna i april ligger framtidstron för butikshandeln kvar på mycket låga nivåer. Den sammanfattande Framtidsindikatorn stiger med 12,9 enheter, till 67,3, vilket dock är 22,1 enheter lägre än motsvarande period förra året. 

Samtidigt faller framtidstron inom e-handeln.

 – Läget är fortsatt alarmerande för många handlare. Varje litet steg som tas mot ett mer normalt tillstånd där vi återigen börjar röra oss ute i våra stadskärnor, köpcentrum och varuhus kommer ha stor betydelse för många butikers möjlighet att överleva krisen, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i ett uttalande. 

LÄS MER: En stadskärna i fritt fall – Eskilstuna kämpar för överlevnad
LÄS MER: Konsumenterna flyr stadskärnan – är corona dödsstöteten?
LÄS MER: Så kommunicerar en handel i kris – är desperation vägen till kundernas hjärtan?

Kritik mot sydkoreanska fotbollslaget – fyllde tomma publikplatser med sexdockor
Coronapandemin gör att idrott världen över står still, men nu börjar gradvis vissa fotbollsligor som varit på paus köra i gång igen. Det gäller bland annat Sydkoreas största fotbollsliga K League. Den har dock fått en knackig start. Även om ligorna kör i gång gapar läktarna tomma. För att komma runt detta valde laget FC Seoul att fylla tomma publikplatser med vad de trodde var modeskyltdockor. Fotbollsfans var dock snabba med att uppmärksamma FC Seouls misstag, nämligen att det egentligen rörde sig om sexdockor som gjorde reklam för sexleksaker, vilket är olagligt i Sydkorea. FC Seoul har bett om ursäkt för tilltaget. Det skriver The Drum

Joe Rogan fick Spotifys aktie att rusa
Spotify har under den senaste tiden satsat hårt på att positionera sig på poddmarknaden. Nu får streamingjätten en stor skjuts på vägen. Komikern och MMA-kommentatorn Joe Rogans podcast ”The Joe Rogan Experience” har funnits i över tio år och en enorm lyssnarskara världen över. Vissa avsnitt har dragit mer uppmärksamhet till sig än andra, exempelvis ett avsnitt från 2018 då Teslas grundare och vd Elon Musk rökte marijuana. Under tisdagen avslöjade Joe Rogan på Twitter att han har valt streamingjätten Spotify som exklusiv plattform för sin podd från i slutet av året. Det fick Spotifys aktie att skjuta i höjden med över 10 procent när nyheten kom ut, skriver Di Digital. Kursen stängde på upp 8,4 procent vid börsdagens slut. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.