Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Influencers samarbeten med diktaturer får ytterligare kritik

Publicerad: 23 Januari 2020, 07:37

Influencernätverket Tourn fortsätter att vägra svara på frågor gällande kritiken, marknadsförare i FMCG-sektorn bäst betalda och Accenture Interactive gör tredje förvärvet på en månad.


Ämnen i artikeln:

Influencer marketingTourn

Dagens Nyheter lyfter upp den kritik som riktas mot de influencers som tar uppdrag från diktaturer som Saudiarabien och Förenade Arabemiraten, något även Resumé rapporterat om i flera omgångar.

I reportaget lyfter DN fram en saudisk musikfestival som enligt The Guardian arrangerades för att ”rehabilitera landets varumärke” efter att landet och dess kungahus fått mycket uppmärksamhet för mordet på journalisten Jamal Khashoggi. En av de influencers som marknadsförde festivalen var den svenska modellen Elsa Hosk. Dagens Nyheter har även talat med influencernätverket United Influencers och frågat dem om de utbildar sina profiler i internationell politik eller jobbar för att de ska välja bort en viss typ av uppdragsgivare. Dagens Nyheter har sökt influencernätverket Tourn men precis som när Resumé ställt frågor har nätverket valt att inte svara.

LÄS MER: Kritikstorm mot influencers – nätverket lägger locket på
LÄS MER: Byrån som ska få fler nordbor att resa till Dubai

– Gällande omvärldspolitik så är det viktigt att poängtera att alla profiler vi samarbetar med är enskilda näringsidkare såväl som unika individer och det är därför inte vår ensak vilka värderingar och ställningstaganden som de väljer att ha i olika frågor, säger United Influencers Sverigeschef Jakob Wigselius som samtidigt berättar att de vid flera tillfällen tackat nej till samarbeten då kunden inte uppfyllt vissa krav.

Dagens Nyheters ledarskribent Erik Helmerson frågar sig i en tillhörande text om det är för mycket begärt att influencers tar lite ansvar.

”Ju rikare du är desto större möjlighet har du att välja, och vägra. Nicki Minaj bojkottade i fjol en musikfestival i Saudiarabien i solidaritet med landets kvinnor och hbtq-personer. Svårare måste det inte vara.” skriver han.

Drog tillbaka annons som visade homoäktenskap – nu sparkas Hallmark-vd:n

För en månad sedan uppmärksammades den amerikanska tv-kanalen Hallmark för att ha dragit tillbaka flera kampanjer från bröllopskonsulten Zola. Anledningen var att kampanjerna innehöll bilder på homosexuella par som kysstes och gifte sig, något som konservativa lobbygrupper protesterade mot. Nu får vd:n Bill Abbott, som låg bakom beslutet, sparken. Beslutet att dra tillbaka kampanjerna möttes av en sociala medier-storm och Zola lovade att aldrig mer annonsera i kanalen. Än så länge är ingen ersättare utsedd, det rapporterar AdWeek.

Uber norpar Googles nordiska marknadschef

David Mogensen, tidigare marknadschef för Google i norra Europa, går över till Uber där han får en roll som europeisk marknadschef. Rekryteringen kommer efter att Uber det senaste sex månaderna fått göra stora nedskärningar på marknadsavdelningen, både centralt och ute på de lokala kontoren, det rapporterar The Drum.

Marknadsförare i FMCG-sektorn får mest betalt

Enligt en undersökning från den brittiska branschtidningen MarketingWeek är FMCG den sektor som betalar bäst när det kommer till marknadsföring. I fallande ordning efter FMCG kommer gaming, spel- och läkemedelsbranschen. De kategorier som betalar sämst för marknadsförare är inom utbildning, bygg och fastighetsbranschen.

Accenture Interactive gör tredje köpet på mindre än en månad

Accenture Interactive har de senaste åren gjort väsen av sig genom att lägga vantarna på en rad byråer, både reklambyråer men också mer performance marketing-inriktade verksamheter. Nu inleder de ett samarbete med e-handelsbolaget Ideoclick. Ideoclick har specialiserat sig på att optimera kundernas Amazon-strategier och kommer samarbeta med Accentures innovations-gren. Det är Accenture Interactives tredje köp under 2020, det rapporterar Channele2e.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Influencer marketingTourn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.