Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Morgonsvepet

Informationskampanj varnar för Sveriges coronastrategi – får spridning i internationella medier

Publicerad: 9 Februari 2021, 07:23

Gruppen vill att ansvariga för Sveriges coronastrategi ska ställas inför internationell domstol för brott mot mänskligheten. På bilden syns Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell.

Foto: TT/Unsplash

Björn Kjellman petas av SR efter nya rollen som Ica-Stig, Clubhouse avstängt i Kina och en sluten grupp försöker få regeringar att agera mot Sverige. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

FacebookIca-StigTikTokOatlyKlarna

En sluten Facebookgrupp med cirka 200 medlemmar har gått ihop i en kampanj för att påverka svenska intressen utomlands och varna för den svenska coronastrategin. Bland annat beskrivs Sverige som hjärntvättat och ansvariga för coronastrategin som förövare som bör ställas inför internationell domstol för brott mot mänskligheten. Gruppen varnar även andra länder ifrån att släppa in svenskar. Det avslöjar Sveriges Radio

Bland gruppens medlemmar finns forskare vid svenska universitet, akademiker och opinionsbildare. De har enligt SR fått fram sina budskap i internationella medier som Time, Science och Washington Post. Men även i svenska medier, på Twitter och i kommentarsfält. 

I ett inlägg på Facebook skriver gruppens ledare hur medlemmar försökt påverka regeringar i Europa att stänga gränserna för svenskar. Meddelanden har skickats till ambassader, myndigheter och politiker i Europa. 

– Det verkar som att gruppen har två syften. Dels att påverka svenska coronapolicyn och dels att kritisera mediebevakning av policyn. Sen finns det mycket annat i gruppen som verkar handla om att skada Sverigebilden utomlands och även skada anseendet hos individer som jobbar inom det här fältet, säger James Pamment, docent i strategisk kommunikation vid Lunds universitet, till SR. 

Efter Ica-Stig – Björn Kjellman petas av SR
I år skulle bli radioduon Björn Kjellman och Carolina Noréns 20:e år som expertkommentatorer för Melodifestivalen i Sveriges Radio. Men till följd av den nyligen annonserade rollen som Ica-Stig i Ica:s reklamsåpa väljer SR nu att avbryta uppdraget för Björn Kjellman. Det skriver Aftonbladet

– Vi har kommit fram till att Björn Kjellman inte kommer att vara med som expertkommentator i finalprogrammet. Det sammanfaller alldeles för tätt med årets förmodligen starkaste lanseringskampanj, säger programmets ansvarige utgivare Katarina Svanevik till Aftonbladet.

I ett sms till tidningen skriver Björn Kjellman att han hoppas på att snart få vara tillbaka bredvid Carolina. 

Läs mer: Icas marknadsdirektör om pr-arbetet bakom ”nya Ica-Stig”: ”Folk gillar ledtrådar” 

Clubhouse avstängt i Kina
Livechatt-appen Clubhouse har nått stor popularitet den senaste tiden. I appen kan användare prata med varandra och den som vill kan delta eller lyssna på ett samtal. Efter att användartalen växt även i Kina rapporterar nu Techcrunch att den som försöker logga in enbart möts av ett felmeddelande. Det har enligt flera bedömare varit en tidsfråga innan detta skulle ske, baserat på hur Kina tidigare hanterat populära kommunikationsappar. 

Nu ska Tiktok tjäna pengar på sina användare
Tiktok har redan publiken och innehållet. Nu väntar en monetarisering av plattformen. Det är Financial Times som skriver att Tiktok just nu arbetar på att ta fram köplänkar för innehållsskapare. Länkarna ska gå att använda utan att personen i fråga har något formellt samarbete med varumärket. En kommission tas därefter ut på varje köp. 

Tiktok sägs också arbeta på en egen liveshopping-funktion. Det är sedan tidigare känt att man planerar att samarbeta med e-handelsplattformen Shopify. 

– Rent kulturellt är Tiktok väl anpassat för liveshopping och kan ta tillvara på den upplösta gränsen mellan innehåll och reklam, eftersom det inte upplevs så polerat som på andra plattformar, säger Jack Smyth, kreativ techchef på WPP's Mindshare, till tidningen. 

Läs mer: Gör kampanjer på Tiktok – växer med 300 procent: ”Det är nu man ska passa på” 

Oatly och Klarna inte i topp när publik listar Super Bowl-favoriter
Det är analysföretaget Ace Metrix som har frågat helgens Super Bowl-publik om vad de tyckte om spelets reklamfilmer. Bland de 67 annonserna var två som bekant av svenska Klarna och Oatly som båda gjorde sin premiär under kvällen. 

Medan Klarna gick en mer påkostad väg, med ett klipp med skådespelerskan Maya Rudolph, återanvände Oatly ett gammalt klipp från 2014. 

Läs mer: Oatlys Super Bowl-reklam förbjuden i Sverige: ”Första regeln är att inte göra som alla andra” 

Inget klipp nådde ända upp i toppen när Ace Metrix nu samlar publikens favoriter på Adage. I listan över den bästa reklamen från nya annonsörer toppar Bass Pro Shop med klippet Get Back to Nature, därefter indeed.com med The Rising och Scotts Miracle-Gro's Keep Growing. Priset för den roligaste reklamen kammar Cheetos klipp med Mila Kunis hem, därefter Tide's The Jason Alexander Hoodie och Bud Light Seltzers klipp Last Year's Lemons. 

Läs mer: Resumés guide till Super Bowl 2021 – här är alla reklamfilmer, höjdpunkter och snackisar 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.