Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Morgonsvepet

Instagram-chefen slår ifrån sig kritiken: ”Stämmer inte”

Publicerad: 9 december 2021, 07:38

Foto: AP Photo/Jose Luis Magana

Under gårdagen försvarade sig Instagrams vd Adam Mosseri mot anklagelserna om att plattformen är skadlig för tonåringar, Meta tar upp kampen om kreatörerna och Publicis låter anställda jobba över hela världen. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

InstagramPublicisVolvo

Under gårdagen vittnade Adam Mosseri, vd på Instagram, inför den amerikanska senaten. Anledningen är de avslöjanden som under hösten rullats upp i Wall street journal. Avslöjandena handlar bland annat om den negativa inverkan Instagram har på tonåringar, inte minst flickor. Bland annat visar Instagrams egna studier att en tredjedel av tonårsflickor med kroppskomplex upplever att plattformen får dem att känna sig sämre. Samma studier visar även att 13 procent av brittiska och 6 procent av amerikanska tonåringar med självmordstankar kopplar dem till Instagram.

Inför vittnesmålet hade flera ledamöter skapat nya Facebook-konton och berättade om hur de snabbt fick problematiskt innehåll riktat mot sig.

”Det här är fjärde gången de senaste två åren vi varit i kontakt med någon från Meta och det känns som att konversationen går runt i cirklar. Ingenting förändras, ingenting”, sa den republikanska ledamoten Marsha Blackburn.

Mosseri vände sig dock mot anklagelserna om att Instagram skulle vara beroendeframkallande. Han menade även att flera av de studier som fått uppmärksamhet i medierna är missvisande och att de har tagits ur sin kontext.

”Det stämmer helt enkelt inte att de här studierna visar att Instagram är skadligt för tonårsflickor”. 

Instagram-chefen fortsatte även argumentera för att någon typ av branschorganisation, snarare än statlig reglering, borde ta fram riktlinjer för hur tech-bolagen ska hantera frågor ska hantera saker som åldersgränser, föräldrakontroll och produktdesign med hänsyn till barn och tonåringar. Ledamöterna är dock fortsatt kritiska till förslaget.

”En självreglering baserad på förtroende är inte längre en tänkbar lösning”, sa Blackburn.

Mosseri berättade även att Instagrams kronologiska flöde, som sedan fem år är ersatt till förmån för ett algoritmbaserat, kommer att komma tillbaka 2022.

Meta tar upp kampen om kreatörerna – betalar för Reels-innehåll

De senaste åren tech-jättarnas kamp om att göra sig till den mest populära plattformen för kreatörer hårdnat. Flera av dem, inte minst Tiktok, har sedan en tid tillbaka betalat stora summor bara för att kreatörerna ska göra innehåll på just deras plattform. Nu gör Meta samma sak för sin Tiktok-kopia Reels, det rapporterar AdAge. Utvalda kreatörer kommer nu kunna få betalt uppemot 35 000 dollar i månaden om de är aktiva. Meta rullade även ut en hel rad andra funktioner som ska göra det lättare för kreatörerna att tjäna pengar på plattformen.

Publicis låter anställda jobba sex veckor från vilket kontor de vill

I går berättade byrånätverket Publicis för sina anställda att de från och med nu får möjlighet att i sex veckor varje år jobba från vilket kontor de vill i något av de 100 länder nätverket har verksamhet i. Tanken med initiativet ”Work your world” är att attrahera kreativ talang.

”Vi har insett att flexibilitet är en nödvändighet. 95 procent av våra anställda är intresserade av att jobba på distans för att på så sätt kunna uppleva en annan stad eller ett annat land”, säger Publicis-vd:n Arthur Sadoun.

I Sverige äger Publicis byråerna Starcom, Zenith, Saatchi & Saatchi, Performics, MSL och BBH.

Volvo backade ur intervju

Efter att Göteborgs-Posten i går kväll avslöjade att Volvos ägare Geely samarbetar med ”svartlistade” kinesiska militärbolag lovades tidningen en intervju med den svenska presskontakten Stefan Lundin. Men när Lundin inför intervjun fick ta del av granskningen ställde han in sin medverkan. 

”Att svara på en bombmatta som spänner sig från Belarus-JVs till upphandling av polisbilar i Kina helt random är inte acceptabelt”, skriver Stefan Lundin till tidningen.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

InstagramPublicisVolvo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.